Erfenis vader

Fientje81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Erfenis vader

#1 , 23 mar 2018 10:18

Beste ik heb een vraag,
Mijn vader is overleden had geen partner enkel 2 kinderen.
Nu had mijn broer omdat ze zelf al een notaris hadden voor eigen aankoop huis, deze ook het nalatenschap laten regelen van ons vader. Omdat er geen eigendom in het spel was ook geen gift dus had de notaris mijn broer aangeraden de banken zelf te regelen. Dus hebben wij al van een paar banken gelden ontvangen elk 50/50. Nu belde ik gisteren terwijl mijn broer dat liever niet wou naar deze notaris, om te vragen hoe hoe het zat ivm erfenisopvolging. De notaris vertelde me dat volgens mijn broer er geen giften zijn gegeven. Mijn broer weet dus niet dat ik ondertss weet hij dit niet aangegeven/doorgegeven had. Mijn broer had een mooi bedrag gekregen ong. 24000€ enkele maanden voor het sterven van mijn vader, voor betalen kosten aankoop eigen huis. Daarom we alles zelf mochten regelen omdat er geen giften zouden zijn gegeven ook geen onroerend goed int spel, volgens mijn broer meedeelde aan notaris en dan is idd de verdeling gewoon 50/50. Maar dat is nu niet waar hij verzweeg dat ze 24000€ ontvangen hadden van mijn vader. Wij moeten normaal één van de dagen nog bij 1 bank papieren invullen voor uitbetaling van gelden. Nu is mijn vraag heb ik recht op meer omdat mijn broer al een gift ontvangen had? Als hij dat niet aangeeft en de fiscus valt erover kn ze dan de boete en successierechten innen bij alle erfgenamen moest hij zelf niet kn betalen dan? Wat kan ik nu nog doen om te verkrijgen waar ik recht op heb, want ik veronderstel mijn broer dit normaal moet bijtellen bij verkregen erfenis? De overlijdens akte of hoe het ook noemt zou bn 2 weken normaal getekend moeten worden door ons bij notaris. Zijn notaris zei dat ze er niets kan aandoen, en ik dat onderling moet overeen komen en verdelen met mijn broer. Die zal me graag zien komen als ik vraag achter de helft van datgene hij ontvangen had. Zijn er nog opties? Wat doe ik nu best? Of beter kan ik daar nog iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 mar 2018 13:16

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat”(Burgerlijk Wetboek=BW)

‘Mijn broer had een mooi bedrag gekregen ong. 24000€ enkele maanden voor het sterven van mijn vader, voor betalen kosten aankoop eigen huis.’

Deel dit schriftelijk mee,zo mogelijk met bewijzen,aan uw notaris,belast met nalatenschapsaangifte.Indien de nalatenschapsaangifte reeds is ingediend,draag uw notaris dan op ze te corrigeren.Draag diezelfde notaris tevens op de nalatenschap te herverdelen met in achtneming van voornoemd art.913 BW. Indien geweigerd wordt voornoemde correcties onverwijld door te voeren leg dan strafklacht neer bij de Procureur des Konings(of bij de politie) wegens bedrieglijke verzwijging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 23 mar 2018 18:54

Hamvraag is of je die “schenking” kan bewijzen. Kan je dat (bv met een document of bankafschriften) stap dan eerst naar je broer met de vraag je de helft van de schenking uit te betalen. Als je eerlijk bent moet dat bedrag opgenomen worden in de successieaangifte (en betaal jij natuurlijk de rechten op uw deel)

Als je niets kan bewijzen en uw broer ontkent staalhard dan is het einde verhaal.

Als er geldige schenkingspapieren zijn met de clausule “buiten erfdeel” dan blijft dat geld van uw broer als die 24.000€ kleiner is dan het vrij gedeelte van 1/3e van de erfenis. Uw broer moet het dan aangeven bij zijn deel als de schenking minder dan 3jaar geleden gedaan werd en ze niet geregistreerd werd met betaling van 3% bevrijdende schenkingsrechten.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 24 mar 2018 19:21

Een verrichting van zo'n bedrag is toch terug te vinden op de bankafschriften. Vraag hem die - of bij de bank.
Ofwel betaalt hij u 12.000 € ofwel ontvangt u 24.000 € voor hij zelf iets krijgt. Dreig anders met een juridische klacht. De fiscus lacht niet met zo'n situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fientje81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2018 11:00

Het bewijzen van die 24000€ van mijn broer zal geen probleem zijn was per overschrijving en er waren ook geen schenkingspapieren opgesteld met buiten erfdeel gewoon gekregen per overschrijving.

Nu heb ik nog een ander vraagje, zelf heb ik ook een bedrag van 2000€ gekregen staat geen mededeling bij vermeld op afschrift (was omdat ik toen in relatiebreuk zat dan had ik 2000€ cash aan vader gegeven om bij te houden en erna terug gekregen via overschrijving maar zonder mededeling )

Vader had me ook 7000€ gegeven per overschrijving met mededeling reparatie auto, bedrag zelf ook terug betaald en genoteerd bij mededeling terug betaling lening auto dus geen probleem.
Maar heeft dan 5000€ terug gegeven ZONDER mededeling op afschrift omdat ik da kreeg van hem als kado. Mijn broer had blijkbaar zijn eerste auto 22jaar geleden ook gekregen (kan ik niet bewijzen) en daarom mocht ik dat terug hebben omdat ik nog nooit iets had gekregen van hem.

Nu beide bedragen 2000€ en 5000€ zijn gegeven binnen de 3 jaar van overlijden, geef ik deze ook aan voor successierechten op te betalen of moet ik deze niet doorgeven ?

Kan mijn broer daar ook de helft van opeisen van die bedragen?

Laatste puntje ik heb langer dan 3 jaar geleden 7000€ gekregen voor mijn notaris kosten te betalen was 4000€ (heb ik bewijs van het 4000€ was notariskosten) de overige 3000€ was voor kledij van onze trouw te betalen (geen bewijs meer van heb zelf de factuur niet meer van aankoop kledij).
Maar nu had mijn vader bij overschrijven van die 7000€ bij de mededeling aankoop huis genoteerd.
Nu is mijn vraag kan mijn broer daar ook de helft van opeisen van die 7000€ of enkel van het bedrag ik kan voorleggen via (afschrift notariskosten 4000€)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 28 mar 2018 11:36

Uw broer heeft dus 10 000 EUR meer gekregen. Die kunt u voorafnemen van de erfenis alvorens de rest te verdelen.
Mits bewijzen op tafel te leggen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fientje81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 apr 2018 21:03

Ondertss ook ondekt mijn broer verschillende afhalingen had gedaan van mijn vader zijn rekening. Hij had de bankkaart dus van mijn vader en beloofde me hij die enkel gebruikte om rekeningen te betalen terwijl hij in de kliniek lag. Maar nu blijkt hij daar misbruik van gemaakt heeft. Binnenkort zouden wij moeten gaan tekenen bij zijn notaris, was gezamenlijke aangifte en mijn broer koos voor de snelste en goedkoopste manier. En regelde alles omdat ze toch al notaris hadden voor hun aankoop huis. Dus aangezien bij mijn vader geen huis int spel was juist roerend goed, was dat de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing. Had zelf natuurlijk nooit gedacht mijn broer niet te vertrouwen was. Wij hebben al zelf bij een paar banken tot een verdeling van 50/50 uitgegaan. Maar nu nog 1 bank te gaan maar ik ben nu zeker niet akkoord dat de laatste verdeling 50/50 zou zijn. Hoe gaat dit nu verder wat doe ik best? Niet tekenen notaris en ook niet bij bank? Kan ik de notaris de laatste verdeling laten doen en erna dan tekenen? Moest ik nu zelf eigen notaris nemen ben ik dan toch te laat voor eenzijdige aangifte nog te doen, of moet ik geen aangifte niet meer doen? Of neemt deze dan contact met mijn broer hun notaris en neemt hij da over gaat dit dan zo? Weet totaal niet wat ik moet doen want onderling met mijn broer overeen komen zal er niet meer in zitten. Ik heb ondertss wel de bewijsstukken van de gift hij had gekregen (zie eerdere post) overgemaakt aan notaris want zelf was hij dat niet van plan. Dus graag eens wat raad wat ik nu best doe?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 apr 2018 14:40

Een volmacht of het gebruik van de bankkaart mag geen alibi zijn tot eigen verrijking. Vraag volledige klaarheid. En ja, wacht met te tekenen bij notaris en bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fientje81
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2018 19:21

Vandaag gebeld en notaris ( is niet notaris zelf maar zijn secretaresse of hoe noemen ze dat) zei ik wel mag tekenen de dag we moeten komen, gaat over te tekenen aangifte nalatenschap om successie rechten te bereken. Ze zei dit niets te zien had met de verdeling..... Ze zei dit niets met de verdeling te zien heeft normaal moeten we dat zelf doen. Maar aangezien de verdeling onderling niet correct zal gebeuren wil ik deze dan graag laten doen door notaris. Ga ik ook voorstellen als we moeten gaan teken om de rest van de gelden te verdelen door notaris en niet zelf. Wel zei ze bij de bank niet te tekenen voor 50/50 uitbetaling. Vin het echt wel ingewikkeld nu ppfff Ik heb wel alle bewijsstukken overgemaakt aan notaris zodat ze dat nog kon toevoegen aan de aangifte, zowel de gift van 24000 die mijn broer gekregen had alsook de afhalingen die door mijn broer gebeurd zijn zonder mijn medeweten. Kan het dat kwaad ik zou tekenen bij notaris? Bij de bank doe ik dat zeker niet!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”