gezinswoning

Sirkii
Berichten: 5395

Re: gezinswoning

#16 , 26 mar 2018 21:25

Volgens TS woonden ze feitelijk samen en is er dus geen sprake van een gezinswoning.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 26 mar 2018 21:34

Zoals ik schreef moeten ze wettelijk samenwonen.
Maar TS vermoedt dat er iets werd geregeld maar weet niet wat.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

#18 , 27 mar 2018 08:26

Iedereen heel vriendelijk bedankt, er staan mij blijkbaar geen gemakkelijke tijden te wachten...

Reclame

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

#19 , 24 apr 2018 10:34

Deze morgen vernomen dat er blijkbaar een testament zou zijn waarin gestipuleerd staat dat vriend levenslang in huis mag blijven wonen, geen huur moet betalen maar wel moet instaan voor de betaling van de onroerende voorheffing en allerhande kosten aan het huis ... is dat dan een recht van bewoning ?
Ik ga er dan ook van uit dat het voor mij niet simpel om het huis te verkopen na haar overlijden als daar een levenslange huurder in zit ...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#20 , 24 apr 2018 10:40

Verkopen zit er idd niet in. Maar haar vriend heeft volgens mij slechts recht op de helft van het vruchtgebruik. U bent dus eigenaar : 50 % VE, 50 % BE. In principe moet hij u een halve huur betalen. Testament of niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

#21 , 22 mei 2018 10:44

Beste
Mijn moeder is ondertussen overleden en volgens de notaris vraagt mijn moeder via testament recht van bewoning voor haar partner (levenslang gratis wonen, huis beheren als een goede huisvader). Zoniet gaat haar helft naar hem.
Als ik het goed begrijp als ik niet akkoord ga en het huis wil verkopen dan kan zij toch maar de helft van haar helft aan hem geven en heb ik de naakte eigendom (die ik reeds had) en 1/4 dus in totaal 3/4 van de opbrengst van de woning of ben ik verkeerd en moet ik hem dan de helft van de opbrengst geven?
Concreet: stel het huis wordt verkocht voor 200.000 euro dan heb ik toch recht op mijn helft 100.000 en de helft van haar helft 50.000 euro en krijgt hij 50.000 euro ...
Want als zij haar volledige helft aan hem zou geven dan onterft zij mij toch ?
Bedankt voor jullie antwoord.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#22 , 23 mei 2018 20:03

Zij kan idd niet haar volledig deel aan haar vriend schenken. Dit is altijd beperkt tot de helft of hier 1/4 van het totaal.
Als u hem, zoals moeder vraagt, het vruchtgebruik laat, en jullie komen overeen het huis te verkopen zal hij minder krijgen. Ik vermoed niet dat de waarde van het VG voor hem 50 % zal zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

#23 , 11 jun 2018 10:25

Beste
Uit testament blijkt dat moeder aan mij vraagt om hem recht van bewoning te geven zoniet schenkt zij haar grootst beschikbare deel aan hem. Niettemin is hij maar 12 jaar ouder dan er dus zou daar bij het omzetten van zijn deel ook rekening mee gehouden worden.
Concreet: huis is 250.000 euro waard (waarvan reeds de helft mijn eigendom door overlijden van vader). Moeder haar deel schenkt ze voor de helft aan hem (andere helft komt mij wettelijk toe).
Hoe gebeurt de berekening omzetting vruchtgebruik/recht van bewoning dan?
Bedankt voor jullie hulp!

yankee
Topic Starter
Berichten: 31

#24 , 11 jun 2018 10:33

Ter aanvulling van bovenstaand bericht: ik ben een vrouw van 47 en de partner is een man van 59 !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”