Probleem bij vereffening van rekening van overleden moeder.

Brunokay
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Probleem bij vereffening van rekening van overleden moeder.

#1 , 20 mar 2018 20:15

Hallo, ik heb volgend probleem. Verleden jaar overleed mijn moeder. Wij zijn met 4 kinderen.
Er is enkel wat geld in de nalatenschap op rekeningen bij Belfius.
Wij hebben allenodige documenten bij de bank ingediend.
1 van de kinderen heeft schulden met een afbetalingsplan. Volgens Belfius moet hij een rekening openen waarop zijn deel van de erfenins dan kan worden geblokkeerd, alvorens de rekeningen te kunnen vereffenen.
Nu blijkt datvde erfgenaam met schulden niet de nodige stappen onderneemt om die rekening te openen.
1. Kan de bank de nalatenschap op een andere manier vereffenen?
2. Op welke manier kunnen wij de erfgenaam onder druk zetten zonder dat dit extra kosten met zich meebrengt en zonder dat hij daardoor nog meer problemen krijgt?
Alvast bedankt,
Brunokay

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mar 2018 17:52

Indien dat afbetalingsplan correct wordt gevolgd, begrijp ik niet dat Belfius zo iets durft of wilt vragen. Dat staat toch los van de verdeling van de erfenis. Ik zou dat ook niet aanvaarden. Haal de ombudsman van de banken erbij!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 21 mar 2018 20:51

Bij een afbetalingsplan moet je dat afbetalingsplan laten herzien als de situatie verslechtert (bv verlies werk) of verbetert (bv erfenis). Volgens mij handelt de bank correct voor de broer/zus met schulden. Of ze ook de uitbetaling voor de andere 3 mag blokkeren weet ik niet.

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 21 mar 2018 20:58

Beste

Belangrijke vraag is ten aanzien van welke schuldeiser die schulden zijn. Als dat een overheid is (belasting, sociale zekerheid...) dan heeft de bank een aansprakelijkheid tegenover die overheid en kan ze opdraaien voor die schulden als ze niet de nodige bewarende maatregelen neemt.
Ik denk dat je wel kan aandringen dat de bank intussen de andere erfgenamen al uitbetaalt. Maar doorgaans wil een bank een dossier in zijn globaliteit afsluiten en kan ze 'het ongeduld' van de erfgenamen als hefboom gebruiken om het zwarte schaap te bewegen tot actie....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 mar 2018 13:13

Indien er een schuld is to. de overheid, moet dat blijken bij de aflevering van het attest/akte van erfopvolging. En dan ligt idd de fout niet bij de bankinstelling. Een schuld met afbetalingsplan dat gevolgd wordt is wel geen hinder voor een attest.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”