Erfenis huis onverdeeldheid

Steven123456789a
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis huis onverdeeldheid

#1 , 18 mar 2018 15:15

Onlangs is mijn moeder gestorven. Haar huis werd dus nagelaten voor haar 6 kinderen. Nu is het zo dat mijn broers het huis willen verkopen, maar ik zou het graag kopen om er met mijn gezin in te wonen. We hebben het huis laten schatten, en dat is de prijs die mijn broers verwachten dat ik betaal. Zelf vind ik het zeer veel geld, en het is een redelijk oud huis dat aan vernieuwing toe is. Het huis werd in 2000 voor het laatst geschat, en toen was het bijna voor de helft minder. Mijn broers willen het huis voor veel geld verkopen en zijn niet bereid hun deel voor een lagere prijs af te staan. Daardoor is er ook ruzie ontstaan. Ik zou graag een bod willen doen, maar ze hebben mij al laten weten dat de schattingsprijs hun minimum is. Dat komt er dus op neer dat het die prijs te betalen is, oftewel openbare verkoop.

Hebben jullie advies voor wat ik zou kunnen doen? Ik ben bang dat als er openbare verkoop is, het huis van iemand anders wordt. Maar de schattingsprijs zelf kan ik practisch niet betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 mar 2018 15:47

Een openbare verkoop vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Steven123456789a
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2018 16:18

Maar dan heb ik geen zekerheid dat het huis voor mij is... Dat zou een groot risico zijn voor mij

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 18 mar 2018 17:02

waarom meent dat u recht hebt op een lagere dan de actueel geschatte waarde?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 18 mar 2018 17:50

Vooral de grondwaarde is de laatste twintig jaar stijl omhooggegaan. De schattingswaarde zal wel correct zijn. Kijk eens rond in de buurt wat de vraagprijzen voor gelijkaardige panden zijn.

Dat uw broers niet onder de geschatte prijs Willen gaan is niet meer dan normaal.

Als je er zelf (samen met je broers/zussen) wat moeite wil in steken zet het dan uit de hand te koop. Je zal weliswaar wat opdringerige makelaars van je moeten afschudden maar zo kan je de markt testen zonder dat je aan verkoop- of makelaarskosten geld kwijt bent.

Ice
Berichten: 240

#6 , 20 mar 2018 15:26

Er mag geschat worden en gevraagd worden wat wil, dat wil niet zeggen dat je die prijs ook krijgt...bij openbare verkoop zal de schattingsprijs alvast zelden gehaald worden...hebben de andere erfgenamen daar weleens bij stilgestaan? Dan krijgen ze er nog minder voor als wat jij ervoor zou willen geven..
Best kun je je bod doen, als er geen andere reacties komen is het te laten of te nemen...met waarschijnlijk nog meer verlies als het openbaar verkocht wordt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”