Grote som geld geven/overschrijven

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Grote som geld geven/overschrijven

#1 , 15 mar 2018 12:36

Is er een wet die verbiedt dat je gewoon een grote som geld aan goede vrienden geeft (bij leven) of overschrijft uit sympathie, gewoon met een goed hart ? Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Moeten die begunstigden daar belastingen op betalen ? Wij hebben geen kinderen, geen ouders meer, dus geen "verplichte erfgenamen" (wel broers/zussen en neven/nichten, maar die hebben geen financiële zorgen). Wij willen enkele mensen NU iets geven en hun niet laten wachten tot we dood zijn en ze "erven", omdat ze het NU kunnen gebruiken (en bij erfenis 65% moeten afgeven). Dat "iets" kan bv wel tot 10 à 20.000€ gaan. Krijgen zij daar problemen mee ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 mar 2018 12:55

U mag schenken aan wie u wil.
Bij overlijden binnen de drie jaar (van de schenker) moeten de begunstigden er wel
erfenisrechten op betalen.
Mits registreren van de schenking (voor het overlijden welteverstaan) moeten er geen
erfenisrechten worden betaald. Het registratierecht zou in jullie geval 7 percent bedragen van de
geschonken som.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 16 mar 2018 11:56

Hartelijk dank voor uw vlug antwoord Thomas.
Er is evenwel toch iets dat ik niet begrijp : als ik 10.000€ van mijn spaarboekje haal, ik geef het gewoon cash aan de persoon waarvan ik vind dat die het heel goed kan gebruiken (zonder dat ik hiervan zelfs ontvangstbewijs vraag) en stel je voor dat ik overlijd binnen de 3 jaar. Alleen mijn man weet uiteraard aan wie ik het geef, maar die gaat dat zeker niet aangeven na mijn overlijden. Dus hoe kan die persoon dan 7% moeten betalen ? Alleen toch maar als het geregistreerd wordt ? En ik zie daar het nut niet van in om dat te doen. Misschien zie ik iets over het hoofd ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 mar 2018 12:10

Hartelijk dank voor uw vlug antwoord Thomas.
Er is evenwel toch iets dat ik niet begrijp : als ik 10.000€ van mijn spaarboekje haal, ik geef het gewoon cash aan de persoon waarvan ik vind dat die het heel goed kan gebruiken (zonder dat ik hiervan zelfs ontvangstbewijs vraag) en stel je voor dat ik overlijd binnen de 3 jaar. Alleen mijn man weet uiteraard aan wie ik het geef, maar die gaat dat zeker niet aangeven na mijn overlijden. Dus hoe kan die persoon dan 7% moeten betalen ? Alleen toch maar als het geregistreerd wordt ? En ik zie daar het nut niet van in om dat te doen. Misschien zie ik iets over het hoofd ?
Die 7 percent is niet na uw overlijden maar wel voor uw overlijden te betalen (herlees het antwoord van Thomas Morus) indien men niet wenst het risico te lopen dat het geld nog bij de erfenis wordt geteld. Als het over geen groot bedrag gaat is het mogelijk dat de Vlaamse belastingsdienst het niet zal ontdekken.
Als het over een groot kapitaal gaat zal men wel tegen de lamp lopen. Als je dat cash aan de begunstigde zou geven dan kan die daar geen
kanten meer mee uit. Betalingen in cash voor aankopen zijn erg beperkt en een bank zal de som niet meer aanvaarden als deposito.
Het geld wordt dan quasi waardeloos.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 mar 2018 12:32

Het antwoord op uw vraag of de begunstigde last kan krijgen door het aanvaarden van een schenking luidt: Ja, maar beperkt tot het betalen van erfrechten indien u binnen de drie jaar na de schenking zou overlijden. Dan betaalt hij daar het hoge successierecht op, wat een probleem kan zijn indien hij als behoeftige het volledige kapitaal intussen reeds heeft opgesoupeerd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 16 mar 2018 17:31

Ik moet opletten dat mijn commentaar geen aanleiding geeft tot aansporing van fiscale fraude. U kan gerust een bedrag overmaken aan een kennis/vriend, die wat hulp kan gebruiken. En idd, bij overlijden van de schenker binnen de drie jaar is er erfbelasting verschuldigd op dat bedrag. Maar dat is een beperkt risico. Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van uw gezondheid en levensverwachting. Indien het geschonken bedrag slechts een fractie uitmaakt van uw vermogen, zal het niemand opvallen en vragen stellen. Tenzij u een reden zou hebben dat de fiscus diepgaande onderzoeken kan overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#7 , 16 mar 2018 18:41

Bedankt voor de reacties. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik geen fraude- of andere louche gedachten heb, gewoon iemand financieel helpen zonder dat die persoon daar de dupe van wordt. Ik ben echt niet bang dat er een diepgaand onderzoek zal komen want mijn geweten is zuiver. We hebben gans ons leven gewerkt en belastingen betaald wanneer het moest. Dus het komt wel in orde. Nogmaals dank voor de goede raad.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#8 , 16 mar 2018 19:27

In praktijk gebeurt het regelmatig dat er - al dan niet familiaal - giften gebeuren.
Bedragen van 10.000 € of meer kan je inderdaad niet zomaar in cash op een bankrekening storten. Maar velen gebruiken dat om dagelijkse aankopen te betalen, kleding te kopen... Met andere woorden gaat dat gewoon mee op in het huishoudbudget en wordt er minder met de bankkaart betaald.
Tot zover geen enkel legaal probleem.
Indien er een overlijden binnen de 3 jaar zou plaatsvinden zijn de begunstigden gehouden dit dan aan te geven. Dat niet aangeven opent een risico op boetes.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”