Betaling factuur onderhoudsplicht ná verwerping nalatenschap

Balou12
Topic Starter

Betaling factuur onderhoudsplicht ná verwerping nalatenschap

#1 , 14 mar 2018 14:31

Mijn beide ouders zijn onlangs overleden.

Voor hun overlijden woonden zij beide in een WZC. Daar hun inkomen niet voldoende was om het WZC te betalen, moesten wij (kinderen) aan het OCMW voor hen onderhoudsplicht betalen. De eerste factuur i.v.m. deze onderhoudsplicht ontvingen wij pas 8 maanden later, met daarop ineens de rekening voor de 8 voorbije maanden. Omdat dit bedrag ineens 2000 euro was, en ook teveel voor ons om ineens te betalen, hadden wij aan het OCMW gevraagd dit vanaf dan maandelijks te beginnen aflossen. Mijn ouders zijn nu beide overleden, maar omdat we de eerste facturen later zijn beginnen te betalen, zijn nu nog niet alle facturen voldaan.

Vraag is nu : moeten wij die openstaande facturen nog betalen ? Facturen zijn gedateerd toen mijn ouders nog leefden, en de facturen zijn gefactureerd op onze naam, met daarom de melding onderhoudsplicht.

Doordat wij de nalatenschappen hebben verworpen is er nu verwarring bij ons.

Er zijn er die zeggen, dat we dit eigenlijk niet meer moeten betalen omdat we de nalatenschap verworpen hebben. Ik weet dit echter niet omdat deze facturen wel degelijk aan ons (op onze naam) werden gefactureerd.

Hierover had ik meer zekerheid gekregen, want ik wil niet in de problemen komen omdat ik nu iets betaal terwijl ik de nalatenschap verworpen heb, en anderzijds, ik misschien in de problemen kom, omdat ik facturen niet betaal. Ik heb wel ná de verwerping van de nalatenschappen nog één van deze openstaande facturen betaald, wel van mijn eigen rekening.

Kunt U mij hierbij helpen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 mar 2018 15:01

Dit zijn geen schulden van de nalatenschap, dit zijn schulden van uzelf. Die hebben niets met de nalatenschap te maken. U bent verplicht die te betalen. Sorry!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”