Is een onterfde nog een erfgenaam?

Hendrik Depauw
Topic Starter
Berichten: 41

Is een onterfde nog een erfgenaam?

#1 , 10 mar 2018 11:00

Concreet: krijgt iemand die via testament onterfd is, nog steeds een akte van erfopvolging?
(waarin dus vermeld staat dat die persoon onterfd is. Of is er een ander document als bewijs van onterving voor de onterfde?)

Dank voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 mar 2018 12:14

Hangt ervan af of u al dan niet een reservataire erfgenaam bent.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2018 12:16

Concreet: krijgt iemand die via testament onterfd is
het testament kan men zo opstellen, de erfgenaam kan daar op instemmen, maar zich ook verzetten en zijn reservatair erfdeel opeisen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Hendrik Depauw
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 11 mar 2018 20:37

Als het reservatair gedeelte opgeëist wordt, wordt er dan nog een akte van erfopvolging opgesteld voor die persoon door de notaris?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 mar 2018 09:42

De notaris zal waarschijnlijk een attest opmaken volgens de gegevens van het testament. Iemand die vindt dat hij ten onrechte onterfd is, zal actie moeten ondernemen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hendrik Depauw
Topic Starter
Berichten: 41

#6 , 12 mar 2018 09:54

Wat ik alleen wil weten is: wordt er voor iemand die onterfd is via testament automatisch een akvan erfopvolging opgesteld door de notaris waarin staat dat die persoon onterfd is?
(reservatair gedeelte is gevraagd door de onterfde, en er is geen reden tot betwisting van het testament.)

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 12 mar 2018 10:54

Er wordt maar één akte opgesteld.
Wat is uw probleem en welk doel wil u bereiken?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 mar 2018 11:06

reservatair gedeelte is gevraagd door de onterfde, en er is geen reden tot betwisting van het testament.
Dit kan mi. niet. Iemand kan maar onterfd worden wegens een bepaling in het testament. Indien de onterfde zijn reservatair gedeelte vraagt, is dat het gevolg van het testament. Iemand die zijn reservatair deel moet opvragen, betwist het testament.
Nogmaals : bij mijn weten worden steeds de bepalingen in een testament uitgevoerd. Een benadeelde moet bezwaar indienen. Nog niet meegemaakt, maar ik vermoed niet dat een notaris ergens melding zal maken van een 'onterfde'.

In een concrete situatie is dat uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de dienstdoende notaris. Vraag het hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”