gedwongen verkoop mogelijk van huis

Bezorgdedochter**
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gedwongen verkoop mogelijk van huis

#1 , 20 feb 2018 22:45

Beste

Hopelijk kan iemand me concreet feedback geven. Ik situeer jullie onze situatie:

Mijn moeder 74 jaar heeft een eigen huis, afbetaald en geen schulden. Ons vader is 11 jaar geleden overleden en mijn moeder heeft uiteraard vruchtgebruik.

Wij zijn 3 meerderjarige zussen waarvan 1 zus ( Een berg schulden heeft en in schuldbemiddeling is. Maar echt waanzinnig hoge schulden. Momenteel is de zus werkloos ( ontslag na reorganisatie ) de uitbetaling van haar opzeg is uiteraard onmiddellijk naar de schuldeiser moeten gaan)

Nu om een lang verhaal kort te maken ...

Mijn zus is ook al een paar keer naar de vredegerecht moeten gaan... en de schuldeisers ( een bank ) eist nu dat mijn moeder haar huis gedwongen openbaar moet verkopen omdat ze nu al 1/6 van mijn zus haar erfrecht willen hebben om zo al een deel van haar schuld in te lossen. Ook heeft mijn moeder een schatter moeten laten komen op eis van de schuldeisers om haar huis te laten schatten.

Mijn moeder heeft nooit borg gestaan voor haar, en is niet inwonend..

Kunnen ze dit dwingen is dat uberhoud mogelijk ? om mijn moeder op straat te zetten door de schulden van 1 dochter ? Kan haar huisje gedwongen openbaar verkocht worden? Want dat is echt het laatste wat ze wilt ... ze is nog perfect te been?

Hartelijk dank om me even gerust te stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 21 feb 2018 13:10

Reactie onder voorbehoud. k Veronderstel dat het huis van uw moeder en vader was zodat nu uw moeder nog de helft in volle eigendom heeft en van de andere helft het vruchtgebruik. Jullie 3 hebben elk 1/6de blote eigendom.

Zolang uw moeder leeft kan uw moeder het vruchtgebruik niet ontnomen worden. Ze moet dus al zeker niet verhuizen en heeft recht op “huurinkomsten” mocht ze naar een RVT trekken.

De schuldeisers vorderen dus blijkbaar een gedwongen verkoop,van 1/6e van een blote eigendom. De waarde daarvan is minimaal.

Onder voorbehoud. Je zou met de 2de zus - als zus 3 met schuld akkoord is - een dading proberen te onderhandelzn om met jullie 2 de blote eigendom van zus 3 tegen een correcte prijs over te nemen en te betalen aan de schuldeiser. Als je dit zou doen ga dan eerst langs bij een notaris om de details uit te werken.

Bezorgdedochter**
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2018 15:49

Beste
Het klopt inderdaad wat u allemaal zegt.
Mijn zus en ik hebben daar inderdaad ook al over nagedacht om haar 1/6 uit te betalen... Helaas heb ik geen 1/6 van het bedrag dat het huis waard is niet op mijn rekening staan... dan zou ik en mijn andere zus al een lening moeten aangaan om die 1/6 aan de schuldeisers te betalen om zo mijn andere zus 1/6 blote eigendom uit te kopen. Die andere zus zou nog 5 jaar in schuldbemiddeling zitten, stel dat mijn moeder komt te overlijden binnen 2 jaar ... zit ik en mijn zus nog een lening te betalen ... want de “ schuldige” zus heeft dan waarschijnlijk ook nog recht op 1/3 van min moeder ... pfff man man ... in ieder geval ... heb een afspraak gemaakt bij de advocaat ... want ik wil die gedwongen verkoop ons moeder ni aandoen.. ocharm ... Merci

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2018 16:00

Uw zus heeft enkel naakte eigendom. Er bestaat geen onverdeeldheid tussen naakte eigenaar en vruchtgebruiker. Als de schuldeiser vraagt om de woning (dus niet enkel de naakte eigendom) te verkopen, kan moeder zich daartegen verzetten. Ze moet het wel doen!
Ik heb ooit het volgende meegemaakt.
Schuldeiser dagvaardt in een dergelijk geval om uit onverdeeldheid te treden. Advocaat van moeder, vruchtgebruiker, jammert wat bij de rechter over hoe erg het is dat dat oud moedertje uit haar huis zal gezet worden. Die advocaat weet dus niet dat moeder zich daartegen kan verzetten. Rechter vraagt aan advocaat schuldeiser: is er wel een onverdeeldheid tussen vruchtgebruiker en naakte eigenaar. Iedereen is verbaasd. Rechter: je vraagt de verkoop van de eigendom, ik kan dit niet bevelen, misschien wil je enkel de verkoop van de naakte eigendom? Schuldeiser: neen, ik wil de verkoop van de eigendom. Uitspraak van de rechtbank: geen verkoop, vordering volledig afgewezen.

jef007
Berichten: 1684

#5 , 25 feb 2018 11:48

al bij een advokaat geweest?

Sirkii
Berichten: 5417

#6 , 04 mar 2018 10:46

Die andere zus zou nog 5 jaar in schuldbemiddeling zitten, stel dat mijn moeder komt te overlijden binnen 2 jaar ... zit ik en mijn zus nog een lening te betalen ... want de “ schuldige” zus heeft dan waarschijnlijk ook nog recht op 1/3 van min moeder ... pfff man man ... in ieder geval ... heb een afspraak gemaakt bij de advocaat ... want ik wil die gedwongen verkoop ons moeder ni aandoen.. ocharm ... Merci
Als jullie dat 1/3e blote eigendom overkopen dan hebben jullie elk de helft van de blote eigendom die bij overijden van je moeder jullie volle eigendom wordt. De derde zus krijgt dan dus niets van het huis want ze heeft haar deel van de blote eigendom verkocht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”