Verdeling spaargeld bij overlijden

Brusnikina
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdeling spaargeld bij overlijden

#1 , 19 feb 2018 12:20

Om kort te schetsen. Wij zijn een samengesteld gezin. Echtgenoot heeft 1 zoon, ik heb 2 kinderen. Mijn stiefzoon moet niks van mij hebben.
Wij zijn hierdoor gehuwd zodat ik bij eventueel overlijden van mijn echtgenoot zeker niet op straat kan gezet worden door hem. Ons huis is aangekocht op mijn echtgenoot zijn naam.
Nu heb ik twee vragen. Klopt het dat bij overlijden het huis voor de helft naar mijn stiefzoon gaat En andere helft verdeeld word onder mijn kinderen.
Mijn andere vraag betreft de spaargelden. Is het zo dat bij overlijden van een van beide onmiddellijk de gelden verdeeld worden over de kinderen en dat diegene die nog in leven is rekenschap moet afleggen over het gebruik van de spaarcenten. Kunnen de kinderen van de overledene het geld opeisen!
Dit is iets dat mij enorm bezig houdt en ik hoop dat ik hier een degelijk antwoord kan verkrijgen zodat ik en mijn man gemoedsrust kunnen vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 feb 2018 16:54

In jullie situatie wordt, als één van de partners overlijdt, eerst nagezien wat tot welk vermogen behoort. Ieder heeft zijn eigen vermogen : hetgeen hij had voor dit huwelijk plus hetgeen hij heeft geërfd. Er is het gemeenschappelijk vermogen : dat is verworven tijdens dit huwelijk als loon, pensioen, ... of als intrest van de eigen vermogens. De nalatenschap van de overledene bestaat dus uit het eigen vermogen plus de helft van de gemeenschap. De overlevende behoudt zijn eigen vermogen en de andere helft van de gemeenschap. Wie erft , indien er geen testament is : alleen de eigen kinderen voor de blote eigendom en de partner voor het vruchtgebruik.
Concreet voor het huis. Dat is van uw man. Bij zijn overlijden erft zijn zoon het huis. Jij het levenslange vruchtgebruik. Dwz. dat u kan blijven wonen, maar dat zijn zoon u nooit tegen uw zin uit het huis kan zetten. Voor de gelden van uw man : die gaan naar zijn zoon , want uw kinderen erven niet van hem. Normaal worden die gelden op zijn naam geblokkeerd met intrest aan u zolang U leeft. In principe kan hij dat geld ook niet gebruiken, tenzij hij het vruchtgebruik in één keer aan u betaalt.
In het geval uw man zou overlijden, behoudt u uw eigen vermogen en de helft van de gemeenschap. U doet daar uw goesting mee en heeft aan niemand rekenschap te geven.
Dit is de situatie zonder testament. Jullie kunnen via testament voor een deel mekaar en mekaars kinderen laten delen in de erfenis. Bespreek dat concreet met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”