onterving minderjarige

maino
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

onterving minderjarige

#1 , 11 feb 2018 19:15

tot wanneer kan je een minderjarig kind laten onterven van je overleden groot ouder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 11 feb 2018 20:36

Als de overleden grootouder geen testament gemaakt heeft erven de kinderen (ouders, tantes en nonkels) elk hun deel. Bij vooroverlijden treden de kinderen in de plaats.

Wat is exact je vraag/situatie?

maino
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2018 21:32

we hebben een aangetekende brief ontvangen ivm belastingdienst. over een bedrag hoger dan 25000 euro.
en is eigenlijk gericht aan mijn dochtertje 3 jaar. (aan de ouder van)
tot wanneer kan je dochter laten onterven .
ze is nog minderjarig en kunnen dat in mijn ogen niet verhalen op haar.
ik heb mij dadelijk laten onterven.
mijn dochter was nog niet dadelijk onterft omdat er nog een dochtertje onderweg was.
advocaat zei ook dat je de tijd hebt tot de 18de verjaardag klopt dit.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 feb 2018 21:52

Wat bedoel je met "mijn dochter was nog niet dadelijk onterft omdat er nog een dochtertje onderweg was"?
Ik denk dat je bedoelt dat de erfenis niet verworpen is? Men kan zichzelf niet onterven, wel verwerpen.
Wat zijn die 25 000 EUR? Schuld van erflater aan de belastingen of te betalen erfrechten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

maino
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2018 22:50

ja ik ben naar de rechtbank geweest voor alle kosten en schulden te verwerpen.
maar voor mijn dochters nog niet.
nu heb ik een aangetekende brief ontvangen waar instaat DE OUDER VAN ...
dus willen ze zeggen dat ik die kost ga moeten betalen.
mijn vraag is kan dit zomaar.
ik ben ook al bezig met de papieren voor het vredegerecht voor mijn dochters vrij te stellen van zijn schulden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 feb 2018 22:53

Als die erfenis verlieslatend is er voor zorgen dat uw kinderen er ook zo snel mogelijk vanaf geraken!
En dat gaat inderdaad via vredegerecht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 12 feb 2018 15:19

Idd vrederechter voor de machtiging en dan terug naar de notaris - vroeger was dan via griffie RB eerste aanleg woonplaats overledenen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”