Zelf foutieve handtekening geplaatst op contract - erfenis

BKV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zelf foutieve handtekening geplaatst op contract - erfenis

#1 , 11 feb 2018 10:06

Korte situatieschets: mijn moeder is onlangs plots overleden. Enkele maanden geleden heeft mijn papa mij gevraagd een document te ondertekenen inzake de erfenis waarin zou staan dat hij 50% kreeg, ik 25% en mijn broertje ook 25%. Wat blijkbaar de standaard procedure / verdeling is. (Ikzelf ben meerderjarig, broertje net niet.) Nu kreeg ik echter niet het hele document te lezen. Enkel de laatste pagina van de verschillende exemplaren, voor mijn handtekening. Op dat moment was ik nog volledig in een waas en heb er niet bij stilgestaan. Uit goedgelovigheid en omdat ik er mijn hoofd niet over wou breken heb ik daarom een handtekening geplaatst. Wel heb ik een handtekening geplaatst die volledig anders is dan mijn echte handtekening. In onze familie zijn er namelijk reeds verschillende vetes geweest inzake erfenissen en vertrouwensbreuken. Het was een soort van automatische reactie. De band met mijn mama was fantastisch, die met mijn papa eerder neutraal aangezien hij niet veel thuis was.
Laatste maanden komt zijn duidelijk eerder egoïstisch karakter boven en dus ook de schrik dat ik iets heb ondertekend waar ik eigenlijk niet akkoord mee zou gaan.
Nu is dus mijn vraag: als je in naam van jezelf een foutieve handtekening plaatst, in welke mate is deze handtekening (en het document) dan geldig? En ook: is dit voor mij in principe een strafbaar feit?
Daarnaast: zowel mijn broer als ik hebben nog niets ontvangen van iets of wat van erfenis of nalatenschap. (Of gelezen.) Hebben wij daar op deze leeftijd echter wel al recht op? Kunnen wij alles op een of andere manier inkijken / navragen zonder dat mijn papa hiervan iets te weten komt? Zou het namelijk graag allemaal eens willen inkijken maar buiten zijn weten. Of is daar zijn toestemming voor nodig?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2018 10:21

1/ je tekent toch nooit iets dat je niet eerst leest !

2/Je handtekening zal wel degelijk geldig zijn, indien discussie of rechtbank kan een grafoloog met enige zekerheid zeggen dat deze handtekening van je hand komt !
Zelfs een leek met enkel wat aanwijzingen kan dit zelfs zien !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 11 feb 2018 10:39

Stel om te beginnen al uw eigen notaris aan. Deze hoeft niet dezelfde te zijn als de notaris van uw vader. Die kan dan alle stukken opvragen en je adviseren of alles wettelijk gebeurd is.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 feb 2018 10:47

Van alles wat u schrijft klopt er niets.
De enige die kon beslissen over de nalatenschap was uw moeder zelf, dus via testament.
Uw vader kan daar geen overeenkomst over afsluiten!
Bovendien is de normale erfopvolging niet 50 percent voor uw vader en 25 percent voor de twee kinderen. De kinderen erven ALLES van hun moeder in blote eigendom en vader krijgt enkel het vruchtgebruik ervan.
Er klopt dus NIETS van het verhaal. Uw vader is oneerlijk.
Stel uw eigen notaris aan om deze kwakkels recht te zetten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 feb 2018 13:02

Ik denk dat de normale verdeling wel is gevolgd : vader houdt zijn 50%¨in de gemeenschap, de kinderen hebben elk de helft van moeders helft.
Indien het anders is, kan idd bezwaar worden ingediend.
Blijft natuurlijk dat men nooit iets mag tekenen zonder de juiste inhoud te kennen én te begrijpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”