Mag mijn broer oude familiefoto's waar ik op sta ter publicatie aanbieden aan een tijdschrift

Geportretteerde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mag mijn broer oude familiefoto's waar ik op sta ter publicatie aanbieden aan een tijdschrift

#1 , 10 feb 2018 21:23

Ik zag vandaag in een tijdschrift een foto van mijzelf staan als 7-jarige.

Mijn broer heeft deze foto gebruikt als illustratie bij een artikel over gletscherachteruitgang in de Alpen. Dus de personen op die foto
doen er helemaal niet toe. Hij heeft deze oude familiefoto uit 1964 gebruikt omdat daar de toestand van de gletscher in 1964 op staat. De gletscher is te zien op de achtergrond. Maar hij heeft de familie - ons gezin - op de voorgrond niet laten blurren.

Ik sta op de voorgrond van de foto. Zo ook mijn moeder o,.a.

Hier is bij de boedelscheiding tussen mij en mij
n broer - als enige erfgenamen - ook al enige onenigheid over geweest. Ik vond het te pijnlijk om ruzie te maken om zaken die een emotionele
waarde vertegenwoordigen en daarom heb ik bij strijd over een item afstand gedaan ten gunste van mijn broer.

Zodoende heeft mijn broer alle familiealbums in zijn bezit en mijn babyboekje waarschijnlijk ook.

Ik heb hem nu gevraagd om deze albums te laten digitaliseren en ik wil daar ook voor betalen, maar hij zegt dat hij daar geen tijd voor heeft
en dat het voor hem geen prioriteit heeft - ja, logisch, hij heeft ze in zijn bezit -. Maar voor mij heeft het wel prioriteit en ik heb er ook tijd voor.

Nu heeft hij dus geput uit zo'n familiealbum ter illustratie bij een artikel van hem voor een tijdschrift - waar hij mogelijk voor betaald wordt, dat
weet ik niet -.

Dit doet hij dan zonder vooroverleg met mij. Ik ben hier niet blij mee. Wat zijn mijn rechten?
Indien de familiealbums gedeeltelijk in mijn bezit zouden zijn geweest, zou ik bij publicatie hopelijk wel in overleg treden met mijn broer voorafgaand aan de publicatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geportretteerde
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2018 11:22

Ik heb inmiddels via de site van Engelfriet gezien dat mijn broer dit inderdaad mag. Het was prettiger geweest als hij het had overlegd met mij voorafgaand aan de publicatie.

Het auteursrecht van de gepubliceerde foto berust in dit geval bij mijn vader, die in 2000 is overleden.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”