verrekening meerwaarde inbreng

annie delen
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

verrekening meerwaarde inbreng

#1 , 09 feb 2018 15:47

Gehuwd onder het wettelijk stelsel met een huwelijkscontract waarin vermeld staat dat PARTNER A 3.600.000 bef( 90.000 euro) meer heeft dan PARTNER B.
Partner A investeerde al haar geld in de bouw van een nieuwe woning.
Partner B heeft een kind uit een vorig huwelijk. Hij investeert 15.000 euro in de woning.
Grond staat op gezamelijke naam.

Wij hadden toen begrepen dat bij overlijden van partner B er een voorafname van 90.000 euro was door partner A en dat de rest van het gezamelijk vermogen verdeeld werd.
Bij notaris langs geweest en die vertelde ons dat er een veel grotere voorafname door partner A mag gebeuren omdat de woning een serieuze meerwaarde heeft.
Woning kostte toen 150.000 euro , waarde nu 420.000 euro.
Kan iemand mij uitleggen hoe de berekening dan juist gebeurd? Belangrijk want verstandhouding met kind van partner B is slecht. Ook tussen partner B en zijn eigen kind is verstandhouding slecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 feb 2018 17:05

Er wordt nagezien hoeveel iedere partner heeft ingebracht bij aankoop/bouw van de woning. Diezelfde percentages worden gebruikt bij verkoop/verdeling van het goed, toegepast op de huidige waarde.
Er wordt tevens nagegaan welk deel van de inbreng 'gezamenlijk' werd gedaan, eventueel via een lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

nicky54
Berichten: 218

#3 , 10 feb 2018 12:11

De regels betreffende de vereffening verdeling zijn gelijklopend zowel inzake de vereffening-verdeling van een nalatenschap als inzake de vereffening-verdeling van een huwgemeenschap.

Deze regels betreffen de vergoedingsregels zoals voorzien in artikel 1432 tot 1438 van het burgerlijk wetboek.

In casu betreft het artikel 1434 en artikel 1435.

Eigen inbreng van partner A : € 90.000. Het gemeenschappelijk vermogen is dit bedrag verschuldigd aan partner A (art.1434). Volgens art.1435 kan er rekening worden gehouden met de meerwaarde van het onroerend goed.
Berekening :
B = (geïnvesteerd bedrag/basiswaarde van het goed) x huidige waarde van het goed
B = (€ 90.000/€ 150.000) x € 420.000
B = € 252.000
Voor de definitieve staat vereffening-verdeling dient ook rekening gehouden te worden met de eigen inbreng van partner B.

Deze regeling geldt wel enkel voor zover partijen geen andersluidend huwelijkscontract hebben afgesloten.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 feb 2018 20:24

Bedankt voor de bevestiging - met cijfers.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

annie delen
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2018 11:49

Inderdaad heel hartelijk bedankt.
Ik ben content, stiefdochter waarschijnlijk niet

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”