Problemen verkoop na erfenis

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

Problemen verkoop na erfenis

#1 , 09 feb 2018 14:53

Wij hebben met 3 kinderen een appartementgebouw geerfd van vader. Door vergunningsproblemen is het gebouw nu pas, na 1,5 j, klaar voor verkoop van de verschillende units. In die 1,5 j was er 1 partij van de 3 die dan weer wel, dan weer niet een deel wou overnemen . Nu alles klaar is voor verkoop is er natuurlijk de discussie over de prijs. Het gebouw is geschat, de prijs is gebruikt voor aangifte van de successie. Deze prijs wil ik ook houden maar de broer die het wil kopen wil minder geven. Hij wil 3 vd 4 units kopen,maar om dat te doen wil hij wachten tot de 4de unit eerst is verkocht zodat hij minder moet lenen. Na heel wat verwijten over en weer heb ik nu akkoord gegeven op zijn lagere prijs, onder voorwaarde dat de units die hij wil NU aanschaft, dan maar met volle lening. Ik heb aangegeven binnen 2 mnd een antwoord te willen of hij het aankan, en alles nu in gang te zetten. Ik ben bang dat hij het gaat blijven trekken, omdat hij het laag in prijs wil houden, en hij is die afgelopen 1,5 j al 10 keer van gedacht veranderd. Ondertussen staat er al 1 unit leeg, en komen daar geen huurinkomsten meer van binnen. Hij gaat nu dwars liggen, ik ben onredelijk, het moet te snel gaan, ed. Hij heeft maw een akkoord op zijn bod maar wil de overname doen als hij geld heeft. Nu dreigt hij met een vrederechter die dan maar uitspraak moet doen of het zo snel moet. Ik heb nu toegegeven op zijn lagere prijs omdat ik wil dat dit stopt, maar nu gaat hij beslissen wanneer hij het dan koopt. Die kosten van vrederechter hoef ik ook niet nog eens. Wat kan ik hier in doen, wat is mijn recht. Hij doet een bod, we gaan akkoord, maar dan houdt hij het tegen want hij gaat zelf bepalen wanneer hij betaald en overneemt. Is het niet normaal dat ik dan ook vraag het te laten doorgaan, ipv het nog lang op ons 3 te laten staan. Er zit een handelspand in, wat zorgt dat ik een serieuze belastingsbrief heb al 2 jaar, en ik kan dat niet meer dragen. Alle huurgelden komen op een gezamelijke rekening voor de kosten, dus we hebben daar zelf geen voordeel aan. Wie weet hier raad in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 feb 2018 15:00

U hebt twee mogeljkheden:

- ofwel komt u overeen met de lastige broer mede-eigenaar
- ofwel vraagt u een openbare verkoop (via Rechtbank van Eerste Aanleg)

Vrederechter is hierin niet bevoegd. Wat uw broer allemaal beweert is reine onzin.
Hij kan een openbare verkoop niet tegenhouden aangezien jullie niet in gedwongen mede-eigendom
hoeven te blijven. Hij staat dus uiterst zwak en bluft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

engeltje2550
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 09 feb 2018 15:18

Dat was ook mijn idee al, en ik had ook aangegeven in eerste instantie dat ik nog tot aug zou wachten en het dan via de rechter laat lopen om die gedwongen mede eigendom op te heffen. Maar om dat te vermijden , heb ik nu toegegeven in zijn prijs in de hoop het midden dit jaar af te kunnen sluiten. Maar hij wil nu zelf bepalen wanneer hij ze overneemt als we akkoord zijn. En zijn woorden: het staat niet op mijn teen, doen mij het ergste vrezen. Ik wil hier vanaf na bijna 2 jaar. We zijn akkoord met zijn bod, maar hij wil nu niets in gang zetten, en wil eerst op de verkoop van de andere wachten. Daar wil hij zo een belachelijk hoge prijs voor om zo weinig mogelijk te lenen dat dat nooit binnen het jaar verkocht geraakt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 feb 2018 15:22

U hebt de ultieme beslissing (openbare verkoop eisen) in handen en het is uw beslissing om die te gebruiken of te wachten, wachten, wachten.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 10 feb 2018 18:31

Betaal een advocaat een paar honderd euro om een duidelijke brief te schrijven wat uw broer te doen staat tegen wanneer om een gedwongen uit onverdeeldheidtreding te vermijden. Vooraleer dit de doen kan je ev zelf je broer eerst nog een ultimatum stellen. Uw broer lijkt mij onredelijk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”