erfrecht

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

erfrecht

#1 , 09 feb 2018 14:38

ongeveer 35 jaar geleden is mijn vader overleden. mijn moeder heeft vruchtgebruik en ik en mijn broer hebben 1/3 van de helft als erfdeel van mijn vader van de woonst.
Nu is er, sinds de nieuwe wetgeving van dit jaar, een probleem dat ik in een sociale huurwoning woon en dan dat beetje "eigendom" heb.
Indien ik mijn erfdeel behoud word mijn huurcontract ontbonden.
De vraag is wat ik kan doen om mijn stuk erfdeel af te staan ?
1. Kan ik het schenken aan mijn moeder of broer ?
2. Ben ik verplicht om mijn deel te houden ?
3. Moet ik mijn deel verkopen ?
4. Moet ik mijn volledige erfenis afstaan ?

Welk is de beste en goedkoopste manier om dit op te lossen en hoeveel tijd nemen deze procedures in beslag ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 feb 2018 14:42

U moet een afwijking vragen aangezien u:

- slechts blote eigenaar bent
- uw moeder levenslang vruchtgebruik heeft waardoor de woning onverkoopbaar is
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

silineke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2018 14:52

U bedoelt dus dat ik naakte eigenaar ben en de afwijking moet vragen aan de sociale huisvestigingsmaatschappij ?
dwz als naakte eigenaar heb je dan geen rechtstreekse eigendom

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 feb 2018 14:55

U bedoelt dus dat ik naakte eigenaar ben en de afwijking moet vragen aan de sociale huisvestigingsmaatschappij ?
dwz als naakte eigenaar heb je dan geen rechtstreekse eigendom
Inderdaad. Aan de huisvestigingsmaatschappij.
Aan een blote eigendom heeft men niets zolang de vruchtgebruiker leeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 feb 2018 17:09

Onlangs ook zo'n vraag voor gehad. De plaatselijke huisvestingsmaatschappij liet weten dat zij er geen rekening mee houdt indien men gedeeltelijk blote eigenaar is van een woning ten gevolge van erfenis. Ik denk zelfs dat dat de algemene regel is van bovenaf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 09 feb 2018 17:21

Het staat vandaag ook in de krant.
Blijkbaar kan men een overgangsmaatregel aanvragen die dan periodiek hernieuwd moet worden.

Bij de huurdersbond spreekt men enkel van volle eigendom:
http://huurdersplatform.be/hb/actualite ... elijkheid/
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”