Evenredigheid kosten volgens geërfd deel?

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Evenredigheid kosten volgens geërfd deel?

#1 , 08 feb 2018 11:37

We zijn nog niet begonnen met de gerechtelijke verdeling of er is weer een nieuwe discussie.
Indien 1 erfgenaam een groter aandeel heeft in de geërfde woning. Is het dan niet normaal dat deze erfgenaam ook een groter aandeel in de kosten heeft? Want indien dit een ander persoon zou zijn dan zou deze toch ook moeten bijdragen?
Volgens de erfgenaam moeten alle kosten betreffende de woning gewoon door 3.

Ik sta weer tussen 2 vuren hier , maar ik denk dat de grotere inbreng wel klopt? Dus meer bijleggen voor kadaster. Voor elektriciteit en verwarming zolang de woning niet verkocht is . En dan ook voor de kosten indien de woning ooit verkocht raakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 feb 2018 11:46

In principe dienen zo'n kosten betaald te worden voor de verdeling. op die manier draagt iedereen bij volgens zijn aandeel in de eigendom/erfenis.
Ik vind het dus niet meer dan normaal dat die kosten betaald worden volgens de eigendomsverhouding na de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 feb 2018 12:23

Als het erfgenamen zijn die allen individueel worden belast, zoals bij kinderen, dan is het aandeel van elk sowieso gekend en moeten er geen verdelingsregels worden gezocht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#4 , 08 feb 2018 14:50

N
Als het erfgenamen zijn die allen individueel worden belast, zoals bij kinderen, dan is het aandeel van elk sowieso gekend en moeten er geen verdelingsregels worden gezocht.
Jij weet dat, ik dacht het te weten, maar er zijn mensen die het niet willen weten. Moeilijke zaak, ze willen wel meer geld van de verkoop opstrijken omdat er de eerste x een reservatair deel naar hen is gegaan van de woning, maar de kosten moeten wel in 3 ,

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”