Schenking in een testament

Jazzy14
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schenking in een testament

#1 , 07 feb 2018 16:36

Onlangs ben ik, we als vzw genoemd in een testament, om een schenking te ontvangen tvv van de vzw. Nu blijkt dat het bedrag dat de overleden persoon ons wou schenken, niet meer aanwezig/beschikbaar/verdwenen is.
Welke rechten heb je om dat bedrag, dat de overleden wenste te schenken alsnog te ontvangen?
Bestaan hier regels of wettelijke richtlijnen over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 feb 2018 16:52

Het gaat niet over een schenking maar over een legaat.
Als het er niet meer is kun je het ook niet meer verkrijgen.
De overledene dagvaarden in het hiernamaals gaat niet zolang je er zelf nog niet bent aangekomen.
Maar zelfs dan is een legataris niet verplicht ervoor te zorgen dat het legaat nog aanwezig is.
Besluit: een legaat dat niet (meer) bestaat is waardeloos.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jazzy14
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2018 18:11

Begrijp je, mr het gaat niet over een legaat, op zich, vanwege de erfenis kosten en eventuele vrijstellingen voor familie hierdoor. Het gaat wel degelijk over schenking aan twee, met evenwaardige kosten. Mr toch bedankt, ik vroeg het me gewoon af

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 feb 2018 18:40

Met een testament kan men niet schenken.
Schenking en testament zijn twee verschillende zaken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”