Testament aanvechten ? En hoe?

Briccone
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Testament aanvechten ? En hoe?

#1 , 07 feb 2018 15:06

Eind vorig jaar ontving ik van de FOD Financiën een brief waarin stond dat mijn moeder overleden was.

Omdat ik geen contact heb met mijn familie sedert 20 jaar, contacteerde ik een erfenisbemiddellaar om aan de nodige gegevens te bekomen voor het indienen van de erfbelasting-aangifte.

Deze liet me gisteren weten dat ze van mijn zussen vernomen had dat er een testament is waarin staat dat de erfenis helemaal voor die twee zussen is.

Naar wat ik lees in het Wetboek omtrent erfenisrecht kan men echter geen kind helemaal onterven (zie hieronder). Dus ... aanvechten of niet, en zo ja hoe ? het vervelende is namelijk dat ik geen budget heb voor een advocaat.

AFDELING III. - ERFOPVOLGING IN DE NEDERDALENDE LIJN.

Art. 745. De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn, zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte, (ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld.) <W 31-03-1987, art. 68>
Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden; zij erven bij staken, wanneer zij allen of een gedeelte van hen bij plaatsvervulling opkomen.

AFDELING I. - BESCHIKBAAR GEDEELTE DER GOEDEREN.

Art. 913. De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één (...) kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat. <W 31-03-1987, art. 76>

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 feb 2018 16:06

Uw moeder kon slechts vrij beschikken over 1/4 van de erfenis.
U hebt minstens recht op 1/4 (hetzij één derde van 3/4) van de nalatenschap.
U moet verzet aantekenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 feb 2018 19:09

Neem contact met een/uw notaris. Die kan zo iets regelen. En uw rechten verdedigen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”