erfenis invalide

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

erfenis invalide

#1 , 07 feb 2018 11:21

Beste forum,
Mijn moeder is vrij recent gestorven. Mijn vader leeft nog en ik heb ook een broer. Mijn ouders zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en mijn ma had geen testament. Er zijn geen eigendommen en ook geen schulden. Enkel wat spaargeld.
Wij zijn reeds naar het registratiekantoor geweest, maar daar was het niet duidelijk of mijn broer de erfenis best aanvaard of verwerpt. Het is namelijk zo dat mijn broer nog bij mijn ouders inwoont, meer dan 66% invalide is en een integratietegemoetkoming geniet. Nu heeft hij reeds verscheidene instanties gecontacteerd met de vraag wat hij best doet: de erfenis verwerpen of aanvaarden? Uiteraard wil hij zijn integratieuitkering niet verliezen.
Tot op heden heeft hij nog geen info gekregen, waardoor ik nog niks kan regelen aangezien het niet duidelijk is of hij nu erfgenaam is of niet. Blijkbaar is niemand echt op de hoogte of een invalide man erven en zo ja: hoeveel zonder verlies van een uitkering.
Heeft iemand hierover wat info?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 feb 2018 12:11

Ik geniet ook van een invaliditeitsuitkering na een arbeidsongeval van 40 jaar geleden. Heb ondertussen al 2 x geërfd, en er heeft nog geen kat naar gekraaid.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 feb 2018 19:10

Idd, een erfenis aanvaarden heeft geen invloed op de wettelijke uitkeringen waarop men recht heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”