erfenis stiefdochter

benedenveld
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis stiefdochter

#1 , 06 feb 2018 12:24

Geachte,
ik ben getrouwd met scheiding van goederen; er zijn geen kinderen uit het huwelijk. Mijn echtgenoot heeft een minderjarige dochter uit zijn eerste huwelijk. Ik heb in mijn testament opgenomen dat na mijn overlijden mijn echtgenoot erft; indien hij eerder overleden is, dan erft mijn stiefdochter.
Beschaamd om het te zeggen maar ik wil voorkomen dat haar biologische moeder aan mijn erfenis komt. Hoe kan ik er voor zorgen dat zij niet aan mijn woning, geld en dergelijke kan komen? Dit bij mijn overlijden zowel tijdens de minderjarig- als meerderjarigheid van mijn stiefdochter?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 06 feb 2018 21:12

Bij minderjarigheid zal alles geblokkeerd worden, en kan enkel de voogd (in dat geval zal dit de biologische moeder zijn, veronderstel ik) met akkoord van de rechtbank hieraan zitten en dit puur in het belang van uw stiefdochter.

Bij meerderjarigheid krijgt uw stiefdochter alles, en is ze vrij om te doen wat ze wilt (inclusief delen met haar biologische moeder).
Veel kunt u niet doen om dit tegen te gaan, me dunkt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 feb 2018 22:45

Geachte,
ik ben getrouwd met scheiding van goederen; er zijn geen kinderen uit het huwelijk. Mijn echtgenoot heeft een minderjarige dochter uit zijn eerste huwelijk. Ik heb in mijn testament opgenomen dat na mijn overlijden mijn echtgenoot erft; indien hij eerder overleden is, dan erft mijn stiefdochter.
Beschaamd om het te zeggen maar ik wil voorkomen dat haar biologische moeder aan mijn erfenis komt. Hoe kan ik er voor zorgen dat zij niet aan mijn woning, geld en dergelijke kan komen? Dit bij mijn overlijden zowel tijdens de minderjarig- als meerderjarigheid van mijn stiefdochter?
Alvast bedankt.
Uw probleem kan worden opgelost met een restlegaat.
Daarmee bepaalt u niet eenmaal, maar tweemaal wie uw nalatenschap krijgt. Als testamentmaker vermaak je de erfenis aan een erfgenaam, ook wel de eerste begunstigde genoemd. Dat is dus uw stiefdochter. Zij krijgt de goederen meteen na uw overlijden. Zij blijft de eigenaar tot zij zelf sterft. Wat overblijft gaat daarna naar de tweede begunstigde. Zo kunt u vermijden dat de biologische moeder van haar kan erven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”