Vadersdeel Geerfd moeder wil huis verkopen.

kc93
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vadersdeel Geerfd moeder wil huis verkopen.

#1 , 05 feb 2018 14:17

Beste,
Ik hoop hier een antwoord te kunnen krijgen op mijn vragen.

De situatie zit zo:
Mijn vader is 2 jaar geleden gestorven, hij was getrouwd met mijn moeder met gemeenschap van goederen.
Ik heb een erfenis moeten betalen van mijn vader. (bij mijn weten voor het huis)
Nu vormt de situatie zich zo, na verloop van de jaren is mijn moeder in de schulden geraakt ondanks onze financiele hulp, en wilt ze het huis verkopen.
Ze beweerd dat ik geen enkel recht heb voor een verkoop tegen te houden, en dat ik er geen "rotte bal" van krijg. (Besproken op de bank.)
Mijn vriendin en ik samen met onze 2 zoontjes zijn terug naar het ouderlijk huis verhuisd om haar financieel en mentaal bij te staan na het overlijden..
DWZ, ons spaargeld is er ook door.
Nu is ze reeds bezig met een schatter te laten komen, en ik ben ten einde raad.
Wat zijn mijn rechten? Is het waar dat ik daadwerkelijk niets te vertellen heb over deze verkoop? want ik zou het huis graag houden omdat dit alles is wat ik nog over heb van mijn vader, de herinneringen en het huis waar hij heel zijn leven voor gezwoegd heeft voor zelf neer te zetten.

Volgens mijn moeder betaal ik dus erfenis voor niets. (nog steeds een afbetalingsplan lopend.)
En ik zou mits ik geen verkoop kan tegenhouden, geen enkel recht hebben op ?% van de verkoopswaarde.
Mijn gezin en ik staan dus op straat moet dit werkelijk waar zijn.

Alvast bedankt voor een antwoord, ik ben u eeuwig dankbaar.
Mvg, KC93

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 feb 2018 14:47

In het aanslagbiljet van de successierechten staat vermeld wat u juist hebt geërfd.
Controleer dat eerst.
En deel het hier vervolgens mee.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 feb 2018 17:08

Ik durf veronderstellen dat u de helft van het huis bezit, weliswaar in blote eigendom. U zal misschien de verkoop niet kunnen tegenhouden want moeder kan dat vragen. Bij een eventuele verkoop moet u alleszins de tegenwaarde van die blote eigendom uitbetaald krijgen, dat kan uw moeder dan weer niet beletten. Concreet : uw 50 % wordt verminderd met de waarde van het vruchtgebruik, volgens leeftijd van moeder op basis van de officiële barema's.
Denk er eens over na of u zelf het huis van uw moeder niet kan afkopen - of desnoods uw vriendin. U kan het kopen aan verminderde registratierechten. (2.5% ipv 10)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”