Erfenis vader - na nieuwe relatie

kevinlorre
Topic Starter
Berichten: 17

Erfenis vader - na nieuwe relatie

#1 , 05 feb 2018 12:45

Besten,

Hierbij de vraag van mezelf en mijn broer betreffende een eventuele erfenis van mijn vader.

De situatie is dat mijn vader, momenteel met een nieuwe vriendin wettelijk samenwoont en ze samen een appartement hebben gekocht (320000euro) volgens de 60/40regel (60% inbreng van mijn vader).
Daarbuiten houden ze beide 25000euro aan spaargeld (dus samen hebben ze 50000euro gemeenschappelijk spaargeld).
Eind dit jaar komt daar nog bij dat mijn vader zijn pensioen uitbetaald voor ongeveer 150000euro netto.

Mijn vader zegt nu dat alles beschreven staat dat wij minimaal 50% van zijn deel erven, maar zijn redenering en uitleg lijken ons een beetje wazig.

Onze vraag is nu aan wat we ons kunnen verwachten moest mijn vader overlijden voor zijn nieuwe vriendin.
Waarop hebben we op dat moment automatisch recht?
Wat met het appartement?

Alvast bedankt,

Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 feb 2018 13:39

Als uw vader geen testament maakt dan erven jullie bij zijn overlijden 60 % van het huis (in blote eigendom).
Als die woning als gezinswoning dient erft zijn vriendin over die 60 percent het evenslange vruchtgebruik.
Na haar overlijden worden jullie volle eigenaar van 60 percent van de woning.
Verder erven jullie de spaargelsen die op vaders naam staan plus de helft van de gelden die op zijn naam staan en die van zijn vrienden.
Dat geld erven jullie in volle eigendom.

Wat bedoelt uw vader met "beschreven staan". Dat is een juridisch onbestaande term in deze context.
Als het een testament is dan mag uw vader max 1/3 van zijn nalatenschap aan zijn vriendin geven.
Onder nieuwe wetgeving zal dat 50 percent worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”