Vraag over schenken onroerend goed met vruchtgebruik

Freu
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraag over schenken onroerend goed met vruchtgebruik

#1 , 04 feb 2018 10:54

Zelf ben ik 76 en mijn echtgenote 74, gehuwd zonder contract. Twee appartementen in volle eigendommen, schattingswaarde appartement in Antwerpen 450.000€ , schatting appartement in Knokke 350.000€. Twee kinderen: eerste kind gescheiden met 2 minderjarige kinderen, tweede kind weduwe met 1 meerderjarig en 1 minderjarig kind.
Beide kinderen hebben eigen huis, met hypotheek en maandelijkse afbetalingen.
Wij denken eraan om elk kind een appartement te schenken met behoud van vruchtgebruik op beide appartementen voor ons.
Alternatief is schenking aan de 2 kinderen en de 4 kleinkinderen.
Wat zijn de eventuele gevolgen voor de kinderen / kleinkinderen qua kosten en ook belastingaftrek voor hun eigen woning, hoeveel zijn de schenkingsrechten. Wat gebeurt er bij overlijden van binnen termijn van 3 jaar van een van ons?
Dank voor alle nuttige info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 feb 2018 18:11

Ik durf veronderstellen dat de appartementen tot het gezamenlijke vermogen behoren. Indien jullie aan elk kind een appartement schenken, zijn er eigenlijk vier schenkingen. Iedere ouder schenkt een half appartement aan een kind.
De rechten worden berekend per schenking. De tarieven : https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

De kinderen, niet hun partner, verliezen eventueel de bijkomende aftrek voor hypothecaire lening, hetgeen toch gebeurt na het 10e jaar van de lening.

Het speelt geen rol hoelang de ouders nog leven, de nodige taksen zijn betaald bij de schenking. De kinderen verwerven evenwel de volle eigendom pas bij het overlijden van de tweede ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 04 feb 2018 19:17

Wanton

In het geval de ouders enkel de naakte eigendom schenken tTS spreekt van voornehoud vruchtgebruik voor de schenker) dan verliest men niet de verhoging in het kader woonbonus.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ige-woning

U verliest de verhogingen in principe niet als u naakte (mede)eigenaar wordt van een tweede woning of als de tweede woning vervreemd is op 31 december van hetzelfde belastbaar jaar waarin u de woning verwierf.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 feb 2018 20:28

Basejumper, akkoord als het om erfenis gaat. Niet het geval bij een schenking.

En ik enk niet dat het de bedoeling is om de geschonken blote eigendom van de woning te verkopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”