Mag stiefmoeder testament mede ondertekenen

4kinderen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag stiefmoeder testament mede ondertekenen

#1 , 03 feb 2018 16:16

Mijn vader was zeer vermogend en is overleden en hij had ook een kind bij zijn tweede echtgenoot (mijn stiefmoeder)
In het testament is de zoon van mijn stiefmoeder en mijn vader benoemd tot enig erfgenaam van alle roerende en onroerende goederen en mijn stiefmoeder heeft het vruchtgebruik op alle goederen.

Nu hebben wij gezien dat mijn stiefmoeder het testament mede mee ondertekend heeft. In Nederland mag een erflater zelfs niet aanwezig zijn bij het tekenen van het testamant.
Hoe zit dat in Belgie en wat zijn onze rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 feb 2018 16:50

Begrijp ik nu goed dat uw vader een testament gemaakt heeft waarin hij al zijn bezittingen aan 1 kind overlaat (uw stiefbroer) en niets aan u? Dat is onwettig. Een testament mag geen onwettige clausules bevatten. Het vruchtgebruik over alle bezittingen voor de stiefmoeder is wel wettelijk.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 feb 2018 17:23

Dat testament moet u aanvechten, vb. via een notaris. Indien stiefmoeder mee ondertekend heeft is het zelfs ongeldig. Een testament moet eigenhandig worden geschreven en ondertekend, ieder voor zich. Zonder tussenkomst van iemand anders.
Bovendien zou dit ertoe leiden dat u onterfd wordt. En dat kan ook niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2018 18:53

Onterven is op zich niet onwettig.
Maar kan wel aanleiding zijn om inkorting te bekomen ten belope van het reservataire deel.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 03 feb 2018 20:10

"In het testament is de zoon van mijn stiefmoeder en mijn vader benoemd tot enig erfgenaam"

Het is dus het testament van de stiefmoeder.
Niet van de vader, want anders dan zou die van zichzelf erven.
(Hoe de moeder nog gaat genieten van het vruchtgebruik is dan wel een raadsel.)
Als dat stiefmoeder's testament is dan zie ik niet direct problemen, behalve als TS zijn vader het ook heeft ondertekend.
Dan is het onwettig en ongeldig omdat niet is voldaan aan de vormvereisten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2018 20:48

Indien stiefmoeder mee ondertekend heeft is het zelfs ongeldig. Een testament moet eigenhandig worden geschreven en ondertekend, ieder voor zich. Zonder tussenkomst van iemand anders.
Hulp mag wel, beïnvloeding niet.
Dus in welke mate is mede ondertekenen, beïnvloeden? Lijkt me vooral een feitenkwestie (en geen automatisme).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 feb 2018 21:43

Indien stiefmoeder mee ondertekend heeft is het zelfs ongeldig. Een testament moet eigenhandig worden geschreven en ondertekend, ieder voor zich. Zonder tussenkomst van iemand anders.
Hulp mag wel, beïnvloeding niet.
Dus in welke mate is mede ondertekenen, beïnvloeden? Lijkt me vooral een feitenkwestie (en geen automatisme).
Niet. Getuigen mogen het testament ook tekenen.
Maar het mag slechts een testament van 1 persoon zijn die met naam wordt vernoemd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”