erfenis overleden echtgenoot

brammus
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

erfenis overleden echtgenoot

#1 , 01 feb 2018 02:17

:?: IK ben weduwe van 67 jaar ik heb het vruchtgebruik van de woning ben met het gewoon stelsel getrouwd geen testament ,ik heb een dochter heb al 24 jaar een maandelijks bedrag gestort op haar rekening met vermelding tussen komst voor de hypoteeke lening voor hun woning af te lossen bedrag is nu al 60.000 duizend euro samen nu mijn vraag is als mijn dochter haar deel opvraag van haar vader van het spaargeld dat ik nog heb kan ik dat weigeren van te geven ,ze heeft al meer dan haar deel gekregen :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 feb 2018 11:08

Neen. Dat waren schenkingen en die zijn definitief.
Ik ga ervan uit dat uw dochter enig kind is.

Hou er verder rekening mee dat op de helft van de stortingen van de laatste 3 jaar erfenisrechten moeten worden betaald. Wegens uw huwelijksstelsel was dat voor de helft een schenking van uw man aan zijn dochter en daardoor deel van zijn nalatenschap.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 01 feb 2018 12:41

Voorts erfde uw dochter de blote eigendom van de helft van het spaargeld. Jij behoudt de andere helft en krijgt de vruchten (interest) van de andere helft. In tegenstelling tot het vruchtgebruik op de gezinswoning en inboedel kan voor spaargeld wel de uit onverdeeldheidtreding gevorderd worden. Uw dochter krijgt dan de waarde van de blote eigendom en jij de waarde van het vruchtgebruik.

Normaliter werd de helft van het spaargeld op een aparte rekening gezet om te vermijden dat uw dochter bij uw overlijden op die som een 2e keer successie zou moeten betalen. Zeker bij kleinere bedragen gebeurt dit dikwijls niet (ook al opdat de overblijver het geld nog zou kunnen gebruiken) met dubbele successie als gevolg.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”