Benadeel ik mijn eigen kinderen door te hertrouwen samengesteld gezin

carchapet
Topic Starter
Berichten: 16
Locatie: avelgem

Benadeel ik mijn eigen kinderen door te hertrouwen samengesteld gezin

#1 , 31 jan 2018 22:57

Mijn man heeft 1 kind, ikzelf 2.
Mijn man bezit zijn eigen woning waar we samen in wonen. Ik zelf heb geen eigendommen enkel wat spaarcenten.
Door te hertrouwen onder het wettelijk stelsel, benadeel ik dan mijn kinderen indien ik als eerste zou overlijden?
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kinderen onmiddellijk beroep mogen doen op mijn spaarboekje en mijn eigen huisraad zonder te moeten wachten op het overlijden van mijn man?
alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 feb 2018 12:59

Bij een nieuw samengesteld(gehuwd zonder contract of wettelijk samenwonend) gezin erven uw kinderen alleen van u en zijn kind alleen van hem. Bij uw overlijden wordt het gezinsvermogen opgesplitst in 3 delen : uw vermogen, zijn vermogen en het gemeenschappelijke vermogen.: door uw spaargeld bewijsbaar apart te houden blijft het uw vermogen en het huis blijft volledig van hem.

Stel uw man sterft eerst : zijn kind erft de blote eigendom van het huis, de volle eigendom van het spaargeld van uw man en de blote eigendom van de helft van de gemeenschappelijke dingen.. Jij krijgt het vruchtgebruik van de gezinswoning en van de helft van het gemeenschappelijke vermogen.

Als jij sterft erven uw kinderen de volle eigendom van je spaargeld en van het "gemeenschappelijke" vermogen waarvan het kind van uw man nog niet de blote eigendom had.

Als jij eerst sterft erven uw kinderen de volle eigendom van uw vermogen (en de blote eigendom op de helft van het gemeenschappelijk vermogen) Niets belet je - als je man akkoord is - om een (deel van) het gemeenschappelijk vermogen om te zetten in Eigen vermogen (elk evenveel)

Uw man heeft d'office recht op het vruchtgebruik van de huisraad.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 01 feb 2018 13:41

Als één van beide partners overlijdt, erft de andere partner het vruchtgebruik op de volledige nalatenschap van de overledene. Ook op het persoonlijk vermogen. En dat is een hinder in de situatie van een nieuw samengesteld gezin.
Ik raad aan via de notaris volgende clausule op te nemen in een huwelijkscontract, de zgn. wet Valkeniers. Hierdoor erft de overlevende enkel het vruchtgebruik op de gezinswoning met de inboedel en niet op de gelden van het (persoonlijk) vermogen. Op die manier kunnen de kinderen direct over de gelden beschikken en hoeven ze niet te wachten tot de stiefouder ook overleden is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

carchapet
Topic Starter
Berichten: 16
Locatie: avelgem

#4 , 01 feb 2018 18:32

Beste Wanton, U raad mij aan om via de notaris een clausule "Valkeniers" te laten opnemen in een huwelijkscontract. Maw in welk stelsel moeten we dan huwen of kan zo'n contract ook in een gewoon wettelijk stelsel? En moet ik voorafgaand aan het huwelijk dan een lijst maken van al het huisraad dat oorspronkelijk van mij was? En volstaat het dan dat mijn man die lijst dan ondertekent of moet dat ook gewettigd worden?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 01 feb 2018 20:35

Zo'n clausule kan best bij een huwelijk volgens wettelijk stelsel. Het betreft een afspraak tussen de 2 echtgenoten, waarbij men kan afzien van het vruchtgebruik op de goederen die tot het eigen vermogen van de partner behoren.
Een lijst van de voorwerpen uit de inboedel heeft volgens mij weinig zin. De overlevende partner mag die alleszins blijven verder gebruiken, zolang die zelf leeft. De waarde daarna is te verwaarlozen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 feb 2018 20:59

@ wanton: bedankt voor de correctie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”