erfenis overleden echtgenoot

brammus
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

erfenis overleden echtgenoot

#1 , 29 jan 2018 13:54

ik heb een vraag bij het overlijden van mijn man heb ik het vrucht gebruik van de woning maar hoe zit dat met het spaargeld heb maar 1 kind kan mijn dochter haar deel van het spaargeld opeisen van haar vader en hoe wordt dat berekend in procenten ik was getrouwd in het gewoon stelsel geen testament ik ben 67 jaar en mijn dochter 49 jaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 jan 2018 16:58

Elke partner is/was eigenaar van de helft: van de woning, van de aanwezige gelden. De overlevende (LLE) behoudt zijn helft. De helft van de overledene wordt vererfd. In het wettelijk stelsel verkrijgt de LLE het vruchtgebruik en verdelen de kinderen de blote eigendom. Voor de woning moet je niets doen, de Registratie noteert dat in hun bestanden.
Voor geld en dergelijke moet je zelf actie ondernemen. De officieel voorziene werkwijze is dat het bedoelde geld wordt geblokkeerd op naam van de kinderen, met vermelding vaan vruchtgebruik voor de LLE. Deze krijgt dus de intresten uitbetaald.
Dat vruchtgebruik kan afgekocht worden, volgens een barema op basis van leeftijd. Een voorbeeld.
Stel er is een spaarrekening van 50.000 €. 25.000 € is voor de LLE , uzelf. Normaal : de 25.000 € van de overledene wordt op naam van uw kind gezet, geblokkeerd zolang u leeft. Zij kan dat geld dus eigenlijk niet gebruiken.
Een oplossing is dat het vruchtgebruik wordt afgekocht volgens dat barema. Voor een vrouw van 67 jaar lees ik : levensverwachting 20.5 jaar; coëfficiënt voor vruchtgebruik : 18.66. DWZ uw dochter kan dat vruchtgebruik afkopen als zij 18.66 % van die 25.000 € aan u betaalt. Zij kan alzo dat geld gebruiken.
Zij kan steeds onder die voorwaarde haar deel opeisen, behalve voor de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”