verkoop na erfenis onroerend goed

annik
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkoop na erfenis onroerend goed

#1 , 25 jan 2018 13:54

Mijn broer wil het appartement ,dat we 3 jaar geleden geerft hebben van onze ouders, verkopen. Ik ben geen vragende partij, maar zie weinig andere mogelijkheid dan hem uit te kopen. Hoe moet het met de schatting? Hij wil er natuurlijk zoveel mogelijk voor krijgen, terwijl ik liefst zo min mogelijk wil betalen. Wie draagt notaris- en eventueel andere kosten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Leyen
Berichten: 81

#2 , 25 jan 2018 14:18

Notaris raadplegen, in eerste instantie, gratis alle info te verkrijgen.
Niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven.
Een vereffening verdeling of gedwongen verkoop opstarten gaat niet alleen veel geld kosten en zeer lang duren, ook mogelijk een hoop ellende creeren. Vermoedelijk gaat dan de marktprijs nooit gehaald worden. Indien de andere partij dan weigert te tekenen bij verkoop gaat het nog veel langer duren, lees kosten.
Zie elders op dit forum.
:idea:

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 25 jan 2018 15:36

De info die Leyen geeft klopt

- notaris kan volledige info geven
- weigeren te verkopen kan geld kosten (gedwongen verkoop, minder waarde, etc.)
Conclusie hierbij is dat u best zoekt naar een overeenkomst met uw broer.

Als u hem zou uitkopen, betaalt u aktekosten en registratiekosten op de helft van de woning (zijn deel dat u koopt). Ga langs bij de notaris EN bij uw bank (kosten lening) om een zicht te krijgen op het complete kostenplaatje.

Wat betreft schatting: u kan de notaris laten schatten, u kan verschillende immo kantoren laten schatten (hou hier wel rekening mee dat immo's de neiging hebben hoog te schatten, om kandidaat-verkopers over te halen bij hen te tekenen), of een officiële schatter laten komen.
Uiteindelijk dient het appartement wel verkocht te worden aan een prijs waar ook de koper (jijzelf, of iemand anders) mee akkoord gaat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 25 jan 2018 17:07

Registratiekosten zijn 2,5 % in dit geval omdat u reeds deels eigenaar bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”