verkoop na schenking

haas
Topic Starter
Berichten: 112

verkoop na schenking

#1 , 24 jan 2018 11:41

We zijn aan het renoveren in huis van grootmoeder en die dreigt nu met verkoop en beweert dat het huis nog steeds van haar is.In hoeverre klopt dit.
Na overlijden van mijn grootvader heeft mijn grootmoeder het vruchtgebruik gekregen en mijn moeder(haar enig kind) de naakte eigendom.Een tijdje nadien is zij naar rusthuis gegaan en stelde ze voor om haar gedeelte van de woning te schenken aan mij(enig kleinkind).We zijn toen naar notaris geweest die alles regelde.Ik heb toen de schenkingsrechten betaald en we hebben de akte ondertekend.Nu komt ze mij te vertellen dat zij het huis nog altijd kan verkopen en dat het huis nog van haar is en zij ermee kan doen wat ze wil.Mijn moeder die de naakte eigendom heeft beweert van niet. Wie moet ik nu geloven.Kan er iemand mij juiste info geven aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jan 2018 14:18

Ik durf veronderstellen dat grootmoeder nog het vruchtgebruik heeft van die woning. Zij kan altijd vragen dat dit aan haar vergoed wordt. Maar voor de rest heeft zij geen rechten meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#3 , 24 jan 2018 23:43

Hoe of waar kan ik teweten komen dat zij nog vruchtgebruik heeft,
Merci

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 jan 2018 23:46

Ik durf veronderstellen dat grootmoeder nog het vruchtgebruik heeft van die woning. Zij kan altijd vragen dat dit aan haar vergoed wordt. Maar voor de rest heeft zij geen rechten meer.
Door de schenkingsakte van links naar rechts te lezen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#5 , 24 jan 2018 23:50

Mijn excuses.Er staat "De helft in volle eigendom".

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 26 jan 2018 12:51

Mijn excuses.Er staat "De helft in volle eigendom".
Je hebt dus door schenking "De helft in volle eigendom" gekregen die nog van haar was. Uw moeder heeft van de andere helft de blote eigendom geërfd bij het overlijden van uw grootvater. Uw grootmoeder kreeg toen ook die helft van het vruchtgebruik : toen had ze dus de helft van het huis in volle eigendom en van de andere helft het vruchtgebruik.

Zij kan inderdaad via de rechtbank de uit onverdeeldheid treding vorderen om de tegenwaarde van de helft van de waarde van het vruchtgebruik te bekomen. Vraag zou dan evenwel zijn of de rechter hierop gaat ingaan dmv een gedwongen verkoop omdat ze al de helft in volle eigendom schonk.

Hoedanook kan je door de gekregen schenking opgelegd om bij te dragen aan de rusthuisfactuur als ze zelf onvoldoende middelen heeft.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 26 jan 2018 14:31

Grootmoeder heeft, na de schenking, blijkbaar nog enkel het vruchtgebruik op een halve woning.
Zij bewoont het huis niet meer. Dus het enige dat zij kan 'vragen' is dat dat vruchtgebruik wordt uitbetaald aan haar. Indien moeder dat doet, bezitten jij en moeder ieder de helft van die woning in volle eigendom.
De waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van de leeftijd van grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”