Erfdeel overleden kind

frelke
Topic Starter
Berichten: 5

Erfdeel overleden kind

#1 , 23 jan 2018 22:43

Hallo,

Ik zit hier eventjes met mijn handen in het haar.
Volgende situatie doet zich voor :
Vader die voor de 3e keer getrouwd is komt te overlijden. Hij heeft uit zijn eerste huwelijk 2 kinderen waarvan er reeds 1 is overleden en deze geen kinderen had. Uit zijn tweede huwelijk heeft hij 1 kind.
Volgens de berekening van de notaris van deze erfenis komt het overleden kind niet voor in deze afrekening.
Heeft het overleden kind dan geen recht op een erfdeel? En zo ja, naar wie gaat dit erfdeel dan? De moeder die nog steeds in leven is of naar het andere nog levende kind uit het eerste huwelijk?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 jan 2018 23:01

Uw vader had dus nog twee kinderen in leven.
Zij zijn erfgenamen. Om te kunnen erven moet men in leven zijn.
Wie nog niet geboren is en wie overleden is behoort niet tot die groep.
Als er geen testament is dan erft de huidige echtgenote het vruchtgebruik en de "levende" kinderen
de naakte eigendom.
Het erfdeel van het vooroverleden kind gaat dus naar de nog levende kinderen.
Laatst gewijzigd door asperger op 23 jan 2018 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

frelke
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 23 jan 2018 23:06

Dus als ik het goed begrijp, naar alle levende kinderen uit 1ste en 2e huwelijk?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 jan 2018 23:10

Dus als ik het goed begrijp, naar alle levende kinderen uit 1ste en 2e huwelijk?
Ja die erven allemaal, zoals de notaris heeft berekend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”