erfenis verwerpen ???????? helpppppp

gina_peter
Topic Starter

erfenis verwerpen ???????? helpppppp

#1 , 22 feb 2008 20:21

beste mensen wie wil mij een beetje op weg helpen aub

vorige week is mijn vader overleden,hij zat echter nog met een pak schulden van toenertijd hij zelfstandig was,hij heeft niets van roerende of onroerende goederen,hij had zelfs geen bankrekening,nu heb ik hier en daar al het één en ander opgevangen.weet niet juist of alles wel klopt
1 / ik zou met de overlijdingsakte naar de vrederechter moeten en daar een akte van bekendheid vragen voor mij en voor men minderjarige dochter de toestemming vragen om haar ook te laten onterven.
2 / met die akte van bekendheid zou ik dan naar de rechtbank van eerste aanleg moeten om daar de nalatenschap te verwerpen.
klopt dit tot zover ???
dan is er nog een probleem / :arrow: ik ben vandaag opgebeld door de woningmaatschappij waar mijn papa een huisje huurde,en die zeiden dat ik de waarborg die indertijd betaald werd,nu kan terugkrijgen maar dat ik dan wel op een papier moet verklaren dat ik papa zijn erfgename ben,nu vraag ik me toch wel af of ik dit mag doen,als ik zogezegt verklaar dat ik zijn erfgenaam ben ga ik dan niet ook zijn schulden erven,ondanks het verwerpen van de nalatenschap?
Jullie zouden me een grote dienst bewijzen door me te helpen
dank bij voorbaat en een prettig weekend
Gina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 feb 2008 20:22

Een woordje uitleg is inderdaad op zijn plaats.

1) we doen eerst even alsof U geen kinderen zou hebben.

In dit geval (gezien er duidelijk meer schulden zijn dan wat anders) moet U de nalatenschap verwerpen. Dat betekent dan wel dat U niets mag aanvaarden uit die erfenis: U kan de huurwaarborg niet innen, U mag niets meenemen uit zijn huis, U wordt niet geacht de sleutel van zijn huurwoning in uw bezit te hebben, U moet zijn auto laten staan.

U trekt zich NIETS aan van om het even welke factuur; U betaalt enkel zijn begrafenis.

Om te verwerpen gaat U naar de Burgerlijke griffie van de Rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor de plaats waar hij woonde. U verklaart daar te willen verwerpen; dat wordt genoteerd in een akte. Dat kost 30 eur. U zal wellicht een afschrift willen van die akte: dat kost U +- 1,50 eur.

2) Nu betrekken we er uw kind bij alsof het meerderjarig zou zijn.
Normaal gezien kan uw kind niet meer erven, aangezien U verworpen heeft. De erfenis gaat naar uw broers en zusters (als die er zijn).
Echter, als al uw broers en zusters en u verworpen hebben, dan gaat men toch gaan kijken naar de generatie die volgt (die van uw kind en van de eventuele kinderen van uw eventuele broers en zusters).
Stel dat er enkel uw kind is (het enige kleinkind dus), dan erft hij/zij in eigen naam (dus niet in uw plaats; U heeft verworpen, het is alsof U niet meer bestaat).

Uw meerderjarig kind moet dus ook gaan verwerpen; zij kan daarvoor een volmacht geven aan U zodat U kan gaan verwerpen voor beide: kost dan ook 1 keer die 30 eur.

3) Helaas is uw kind minderjarig!
Daar heeft men een bescherming ingebouwd voor zo een kind: vader/moeder kunnen niet zelfstandig beslissen maar de tussenkomst van een rechter is vereist.
U moet dus inderdaad aan de rechter vragen of hij/zij akkoord gaat om te verwerpen. Eventueel zal die een inventaris doen opstellen en dan pas beslissen.

Neem -als U het heeft - het trouwboekje mee van uw ouders (+ evt. het uwe).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”