Erfenis aanvaardt door iets mee te nemen uit de inboedel?

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

Erfenis aanvaardt door iets mee te nemen uit de inboedel?

#1 , 22 jan 2018 14:29

Na ellenlange discussies, en niet tot een overeenkomst te komen wat betreft de verkoop van de ouderlijke woning heeft mijn advocaat een dagvaarding verstuurd om een gerechtelijke procedure in te stellen.
Ik had het liever niet zo ver laten komen, maar een gulden middenweg wil mijn broer niet bewandelen en hij wil nog altijd de woning verkopen voor een belachelijk hoge prijs, 145.000€ boven de geschatte waarde.

Voor minder zet hij geen handtekening. :roll: :roll: :roll:
Maar ook wil hij niet tekenen om de rekeningen te deblokkeren.
Nu hoorde ik van een vriend vandaag, dat hij toch de erfenis heeft aanvaardt zoals ze is, Zonder dat mijn broer dit zelf beseft, door een paar spullen uit de inboedel mee te nemen?
Wat moet ik me daar nu bij voorstellen? Communicatie zal er nu niet meer zijn tussen ons, één deze dagen of weken krijgt hij de deurwaarder aan zin deur met die dagvaarding.

Heeft hij dus onbewust die erfenis aanvaardt?
Heeft dit andere gevolgen? Schulden zijn er niet, een huis dat verkocht moet worden en 3 rekeningen die moeten gedeblokkeerd worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2018 15:11

De meest gangbare reden om een erfenis NIET te aanvaarden is als de balans negatief is, maw meer schulden dan opbrengsten. Indien men een erfenis niet aanvaardt, laat men dit als geheel aan zich voorbij gaan en mag men geen spullen uit de inboedel nemen. Dat uw broer dus de erfenis aanvaard heeft, betekent gewoon dat de erfenis, bij gebrek aan testament en andere niet genoemde nakomelingen, verdeeld dient te worden tussen u beide.
Blijkbaar is uw broer het niet eens met de nominale schatting van de verschillende goederen. Indien u het niet eens kan worden over de waarde van de massa en/of verdeling, zal dit via rechtbank gebeuren en waarschijnlijk leiden tot een openbare verkoop van het huis.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 jan 2018 16:13

Hoe kan uw broer een woning verkopen als hij de erfenis zou geweigerd hebben? Indien hij ze heeft geweigerd, heeft hij niets meer in de pap te brokken of eisen te stellen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 jan 2018 18:09

Ik leid uit niets af dat uw broer de erfenis niet aanvaard zou hebben, integendeel hij wil er het maximum uit halen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mi Sueno
Topic Starter
Berichten: 173

#5 , 22 jan 2018 22:52

Hoe kan uw broer een woning verkopen als hij de erfenis zou geweigerd hebben? Indien hij ze heeft geweigerd, heeft hij niets meer in de pap te brokken of eisen te stellen.
Hij heeft ze niet geweigerd, hij weigert te tekenen om de bankrekening te deblokkeren en weigert het huis voor een gangbare prijs te verkopen, wij lieten een erkend schatter van VLABEL komen en die schatte het 250.000€ Voor de aangifte,
veel te weinig, hij gaat niet onder die 395.000€ en zal ook nooit tekenen voor minder. Wij vroegen want mijn zus is er ook nog, om een startprijs van295.000€ te nemen om hem toch tegemoet te komen maar dat wil hij niet.


@ Asperger, ik dacht omdat mijn vriend zei dat door die spullen uit de inboedel mee te nemen hij dus onvoorwaardelijk de erfenis aanvaard zoals ze is ( de centen alvast toch) en dus geen reden kan aanvoeren om de bankrekeningen nog te blokkeren. Maar ja, ik kan moeilijk zijn hand gaan vasthouden op de bank he :twisted: :twisted: :twisted:

Ach ja, ik zal er me al maar bij neerleggen dat het dus een gerechtelijke procedure wordt he.
Alvast bedankt allen, ik ben een beetje benieuwd hoe dit nu allemaal zal vooruitgaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”