NIEUWE AUTO UITLENEN

PAULFLORIMOND
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

NIEUWE AUTO UITLENEN

#1 , 14 jan 2018 21:26

Een jaar geleden heb ik een nieuwe auto gekocht opdat een vriendin van mij er kon mee rijden.
Het factuur van deze auto staat op mijn naam.
Nu zou ik de auto terug willen maar die vriendin wil hem niet teruggeven.
Toen ik de wagen kocht en aanstonds aan die vriendin gelaten heb heeft ze de wagen laten inschrijven op naam van nog iemand anders alsook de
verzekering.Dit destijds buiten mijn weten om.
Wat moet ik nu doen om de wagen terug te krijgen?
Aankoopbewijs staat op mijn naam maar inschrijving en verzekering niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 jan 2018 22:00

Verzekering en nummerplaat zijn geen bewijs van eigendom.
U zal om te beginnen die vriendin moeten in gebreke stellen ... belangrijkste element is dat de ontlening nu een einddatum krijgt nl de datum waarop zij de wagen terug aan u moet overdragen.
http://www.elfri.be/misbruik-van-vertrouwen

Weet u op wiens naam de wagen is geplaatst en verzekerd?
Waarom hebt u de wagen niet op uw naam ingeschreven of verzekerd?
Probleem is ook dat bezit ook geldt als bewijs van eigendom.

Jackrussell
Berichten: 701

#3 , 15 jan 2018 22:19

Kunt u bewijzen dat u de auto kocht en 'm enkel heeft uitgeleend aan uw vriendin i.p.v. 'm bijvoorbeeld te schenken?

Het klinkt een beetje als iemand een auto cadeau doen en daar spijt van hebben gekregen.

Reclame

PAULFLORIMOND
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2018 15:38

Zou de auto nooit teruggevraagd hebben als die vriendin,welke er nog altijd mee rijdt,de auto op haar naam had laten inschrijven.Maar nu heeft ze toegegeven dat ze wegens haar slechte financiele situatie de auto van het begin heeft laten inschrijven op naam van iemand anders.Ik weet niet op wiens naam.Maar volgens mij heeft ze toch misbruik van vertrouwen gepleegd door de wagen op een derde zijn naam te laten inschrijven want zo zal dan deze nobele onbekende het eigendomsrecht van de wagen verkregen hebben en dat wil ik niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2018 16:13

Ik denk dat vele vrederechters dit gaan zien als een schenking .

En gegeven is gegeven als er niks ondertekend is, inschrijving en verzekering niet op u naam, vanaf de datum van aankoop.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2018 16:22

Probleem is ook dat bezit ook geldt als bewijs van eigendom.
Het klinkt een beetje als iemand een auto cadeau doen en daar spijt van hebben gekregen.
En gegeven is gegeven als er niks ondertekend is, inschrijving en verzekering niet op u naam, vanaf de datum van aankoop.
En daarmee is alles gezegd, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 16 jan 2018 17:19

Vrederechter is maar bevoegd tot €2500.
Gezien wat TS zelf heeft aangehaald ' zij mocht de auto houden' idd. een burgerlijke zaak.
Strafrechtelijk maakt dat geen kans.

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 16 jan 2018 18:41

Zou de auto nooit teruggevraagd hebben als die vriendin,welke er nog altijd mee rijdt,de auto op haar naam had laten inschrijven.Maar nu heeft ze toegegeven dat ze wegens haar slechte financiele situatie de auto van het begin heeft laten inschrijven op naam van iemand anders.Ik weet niet op wiens naam.Maar volgens mij heeft ze toch misbruik van vertrouwen gepleegd door de wagen op een derde zijn naam te laten inschrijven want zo zal dan deze nobele onbekende het eigendomsrecht van de wagen verkregen hebben en dat wil ik niet.
Gewoon een schenking dus. Er staat niets van op papier, dus of je dan achteraf er alsnog voorwaarden in kunt fietsen... Ik betwijfel het.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”