testament ?

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

testament ?

#1 , 13 jan 2018 23:03

een vraagje,

stel iemand komt te overlijden (gescheiden), de persoon heeft een kind, dan zal het kind normaal gezien erven.
Stel nu dat de overledene een testament heeft opgesteld waarin hij bepaalde zaken heeft beschreven, dan zal dat pas tot uiting komen als het kind daarvan navraag doet bij de notaris, en wat als het kind dat niet doet ?

Nog een vraag, als iemand zoals hierboven komt te overlijden, heeft geen kinderen wel zusters en/of broers, als zij helemaal niets wensen te maken te hebben met wat de overledene mogelijks als testament zou hebben opgesteld, en zich verder dus helemaal afzijdig houden wat dan ?
Komt dan nooit dat testament naar boven, immers enkel de nabestaanden hebben het recht om zoiets op te vragen, of ?

Misschien is het een simpel antwoord maar ik vroeg me dat af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jan 2018 23:45

Het hangt ervan af of het testament al dan niet geregistreerd is in het centraal register van testamenten (CRT).
Dat is wanneer het testament werd opgesteld door een notaris of bij hem afgegeven voor registratie.
In dat geval komt het steeds boven water bij het opmaken van de akte van erfopvolging.
Ligt het ergens verloren in een schuif dan hangt het af van wat de vinder ermee doet....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#3 , 14 jan 2018 20:32

Het hangt ervan af of het testament al dan niet geregistreerd is in het centraal register van testamenten (CRT).
Dat is wanneer het testament werd opgesteld door een notaris of bij hem afgegeven voor registratie.
In dat geval komt het steeds boven water bij het opmaken van de akte van erfopvolging.
Ligt het ergens verloren in een schuif dan hangt het af van wat de vinder ermee doet....
Als het ergens "verloren" ben ik akkoord.
Maar in beide gevallen heb ik het over wel degelijk een testament dat is opgesteld of afgegeven bij een notaris.
Als daar niemand die erfgenaam is naar vraagt wat dan ?
De notaris zelf die gaat toch niet op eigen houtje al zijn geregistreerde documenten nagaan, als er iemand overleden is, zelfs al zijn het zijn
cliënten van toen ?

Stel bv dat iemand weet wat er zoals in kan staan, laat ons al voorbeeld een goed doel aanhalen, die kunnen de akte niet opvragen, als ze er al weet zouden van hebben. En niemand van de naaste familie (mogelijke erfgenamen) wil er zich mee bezighouden .... wat dan ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 jan 2018 20:44

Het hangt ervan af of het testament al dan niet geregistreerd is in het centraal register van testamenten (CRT).
Dat is wanneer het testament werd opgesteld door een notaris of bij hem afgegeven voor registratie.
In dat geval komt het steeds boven water bij het opmaken van de akte van erfopvolging.
Ligt het ergens verloren in een schuif dan hangt het af van wat de vinder ermee doet....
Als het ergens "verloren" ben ik akkoord.
Maar in beide gevallen heb ik het over wel degelijk een testament dat is opgesteld of afgegeven bij een notaris.
Als daar niemand die erfgenaam is naar vraagt wat dan ?
De notaris zelf die gaat toch niet op eigen houtje al zijn geregistreerde documenten nagaan, als er iemand overleden is, zelfs al zijn het zijn
cliënten van toen ?

Stel bv dat iemand weet wat er zoals in kan staan, laat ons al voorbeeld een goed doel aanhalen, die kunnen de akte niet opvragen, als ze er al weet zouden van hebben. En niemand van de naaste familie (mogelijke erfgenamen) wil er zich mee bezighouden .... wat dan ?
Dan krijgen de wettige erfgenamen een boete omdat er geen successieaangifte wordt gedaan. Want om te kunnen erven na een overlijden en een aangifte van successie te kunnen doen moet eerst een attest of akte van overlijden worden opgesteld.
En om dat op te stellen gaat men altijd eerst na of er een testament bestaat. En dan wordt dat testament uitgevoerd. Zo eenvoudig is het!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#5 , 15 jan 2018 22:53

Aha, dat maakt het duidelijk, simpel en goed doordacht maar ik wist het niet.
Bedankt voor de informatie. :D

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”