Groepsverzekering Overlijden.

Piussi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Groepsverzekering Overlijden.

#1 , 08 jan 2018 19:53

Beste,

Mijn mama is onlangs gestorven en ik heb een bedrag gekregen via de groepsverzekering van haar werk. Nu is mijn vraag komt er bovenop het bedrag dat eraf is gehouden en de erfbelasting nog een belasting op via de personenbelasting?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 08 jan 2018 22:32

Beste

Mijn deelneming

Op onderstaande link zal u de nodige info terugvinden.

http://www.agemployeebenefits.be/NL/Aff ... /Q1.9.aspx
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Piussi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2018 22:54

Beste

Mijn deelneming

Op onderstaande link zal u de nodige info terugvinden.

http://www.agemployeebenefits.be/NL/Aff ... /Q1.9.aspx
Die had ik inderdaad al bekeken. Maar ik vind dat weer net zo goed sites terug waarbij er niet gesproken word over de persoonsbelastingen. In ieder geval in geval van dat ik daar nog eens een 3e keer op belast zal worden moet ik me dan verwachten aan nog een groot bedrag of valt dit mee?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jan 2018 09:01

Eens erfbelasting betaald, hoef je dezelfde bedragen niet meer aan te geven in uw personenbelasting. Dan zouden ze dubbel belast worden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 jan 2018 11:44

Bij de uitbetaling van een groepsverzekering worden steeds de voorziene afhoudingen gedaan : max. 2 % solidariteitsbijdrage , 3.55 % ZIV-bijdrage en een bedrijfsvoorheffing van max. 16.69 %, afhankelijk van het tijdstip. Dus het dient aangegeven te worden bij de volgende belastingaangifte door de begunstigde. Er volgt waarschijnlijk een kleine verrekening naar de gemeentebelasting.

Of er successierechten moeten betaald worden is afhankelijk van enkele voorwaarden. De voornaamste is : wie is de begunstigde. De overlevende echtgenoot en kinderen jonger dan 21 jaar moeten niets betalen. Maar als kinderen (ouder dan 21) rechtstreeks als begunstigde zijn aangeduid zijn zij ook vrijgesteld. Best eens navragen bij de uitbetalende maatschappij hoe het in dit geval zit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 09 jan 2018 20:23

Beste

zoals er staat

Moet het kapitaal overlijden door mijn begunstigde(n) aangeven worden in een belastingaangifte?



AG Employee Benefits geeft het kapitaal overlijden dat betaald wordt aan de begunstigde(n) aan bij de Administratie van de Registratie en Domeinen. De begunstigde(n) en/of de betrokken notaris ontvangen een kopie van deze aangifte.



De aangifte van het kapitaal overlijden is nodig voor de bepaling van de erop verschuldigde gemeentebelasting. Het percentage van de gemeentebelasting is afhankelijk van de gemeente waar de begunstigden wonen.



AG Employee Benefits stuurt het eerste jaar na de uitbetaling van het kapitaal overlijden een fiscale fiche 281.11 aan alle begunstigden van het kapitaal overlijden. Met behulp van deze fiche kan (kunnen) de begunstigde(n) hun belastingaangifte invullen.

Er moet dus wel degelijk een aangifte in PB gebeuren in kader verrekening gemeentebelasting zoals Wanton ook al vermeldde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Piussi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jan 2018 22:04

En een andere verzekeraar vermeld dit dan weer..
Hoeveel ontvangen zij?
Als uw groepsverzekering een overlijdensdekking voorziet, ontvangen uw begunstigden een bedrag als u sterft voor uw pensioenleeftijd. Het exacte bedrag vindt u terug op uw benefit statement (het overzicht van uw groepsverzekering). Dit bedrag is onderhevig aan belastingen. En de parafiscaliteit verschilt in functie van de begunstigde.

In een notendop:

Uw huwelijkspartner

moet RIZIV-, solidariteitsbijdrage en bedrijfsvoorheffing betalen
maar geen successierechten (het kapitaal overlijden uit een groepsverzekering moet wel aangegeven worden, maar er moeten door de huwelijkspartner geen successierechten op betaald worden).

Alle andere begunstigden

moeten geen RIZIV- en geen solidariteitsbijdrage betalen
maar wel bedrijfsvoorheffing en successierechten (met als uitzondering minderjarige kinderen onder de 21 jaar: zij moeten geen successierechten betalen.
Vandaar de vraag ook hier omdat ik merk dat je overal een ander antwoord krijgt.. :?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”