Hoe gebeurd een boedelbeschrijving in praktijk?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Hoe gebeurd een boedelbeschrijving in praktijk?

#1 , 05 jan 2018 22:34

Volgende week of de week daarop komt de notaris langs om het huis te schatten.
Eveneens heeft hij gezegd van ook een boedelbeschrijving te maken, dat moet zegt hij, want mijn dochter is minderjarig.
Moet ik nu het hele huis opkuisen van boven tot beneden en alle kasten en schuiven openzetten, de kleren uithalen (van mij overleden man en mezelf en de kinderen)
De nachtkastjes van mij en de kinderen openzetten, hun speelgoed tentoonspreiden, mijn man zijn werkgerief in de garage uithalen enzovoort of doet de notaris dat allemaal zelf?
Wat moet ik mij daaronder voorstellen, heeft iemand dat al meegemaakt?
Eerst had ik begrepen dat hij enkel de cijfers van de brandverzekering nodig had maar ik heb hem weer misverstaan denk ik.
sorry voor de vragen, maar het is de eerste keer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 jan 2018 19:21

Elke notaris heeft zo zijn aanpak. Ik heb ooit geweten dat een vrouw een zeer gedetailleerde lijst moest opmaken van alle voorwerpen in huis, met vermelding van de waarde. Anderen mogen dan groeperen per kamer. Voorbeeld : meubelen, kleding, computer, TV. Niet : 1 bed, 3 stoelen, 1 papiermandje,.... U moet weten dat de waarde die vermeld moet worden de huidige verkoopwaarde is. Dat valt allemaal mee. Zelfs een vrij nieuwe kast is weinig waard als tweedehands. Het gaat vooral om de grote stukken als de auto en zo. De inboedel is in sé toch voor u.
De notaris wenst wel de brandverzekering te zien : voor welke nieuwwaarde is de inboedel verzekerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2018 20:31

De notaris heeft het huis grondig bekeken van boven tot beneden en veel vragen gesteld zoals, welke verwarming, gas of mazout, is er overal dubbel glas, hoeveel toiletten zijn er enzovoort. Kijkt dan nog eens rond en zegt mevrouw wij gaan een brief opstellen die je aan de vrederechter moet overhandigen daarin vragen wij om te mogen doorgaan zonder boedelbeschrijving. Hij had precies niet veel tijd. Is zoiets gebruikelijk? Hij heeft wel een kopie van de brandverzekering meegenomen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 26 jan 2018 22:31

Gebeurt nog wel in die aard. Het belangrijkste zijn de gelden en banktegoeden en het huis, voor de erfenis van de kinderen. Die tegoeden zijn gekend, voor het huis moet een waarde worden bepaald. Dergelijke vragen helpen hem daarin. Voor de inboedel, als er geen extreme voorwerpen als vb. kunst aanwezig zijn, is er eigenlijk geen probleem. U heeft als langstlevende partner levenslang gebruik van deze inboedel. Dat betekent concreet dat de kinderen daar normaal nooit iets van in bezit gaan krijgen. De inboedel - met uitzondering van de auto - heeft dus geen doorslaggevende waarde in uw situatie. De één notaris is daar al iets gemakkelijker mee dan de ander.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”