opvragen verkoopakte van woning ouders

RitaVanHauwermeiren
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

opvragen verkoopakte van woning ouders

#1 , 03 jan 2018 17:27

Geachte

in mei 1999ze (schoon)ouders is de woning van onze schoonouders verkocht. Wijhebben echter nooit een verkoopakte mogen inkijken. Alles werd geregeld met een broer van mijn man, mijn schoonvader en schoonmoeder. Omdat wij graag ook inzage zouden krijgen in deze verkoopakte, vraag ik me afwe deze kunnen terugvinden. Ik weet niet bij welke notaris de akte verleden is en blijkbaar is het immokantoor dat de woning heeft verkocht, nu failliet. Aangezien we van de broer nooit inzage hebben mogen krijgen, vermoeden we dat er oneerlijke praktijken zijn gebaangieurd (met name over de verkoopprijs). Hoe kunnen wij deze akte opvragen?
Met dank voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RitaVanHauwermeiren
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2018 17:29

sorry voor de typfouten, de tekst is hierdoor wat misgelopen

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 03 jan 2018 18:21

Zijn uw schoonouders ondertussen overleden?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2018 20:08

Hypotheekkantoor

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 03 jan 2018 21:59

Rita

Primo is het niet verstandig je als schoondochter te moeien in dat verhaal. Jij hebt geen enkel recht terzake.
Secundo moeten ouders geen goedkeuring noch inzage geven in hun beslissingen met betrekking tot hun eigen vermogen. Zolang ze niet dood zijn gaat het om hun goederen?
Nu nog afkomen mbt verkoop in 1992, hetzij 25 jaar na datum, zal ook weinig bruikbaars opleveren. Gezien verkoop door immokantoor lijkt het me dat de verkoop aan een derde - niet familielid - gebeurde. Waarom denkt u dan dat er geknoeid zou zijn met verkoopprijs.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

RitaVanHauwermeiren
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2018 00:08

Ouders zijn overleden.

RitaVanHauwermeiren
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2018 00:13

Aan een preek heb Ik niets.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 04 jan 2018 11:27

huis is in 99 verkocht ...ouders van uw echtgenoot? of andere vorm van samenleven? kunnen in de periode daarna ( niet vermeld wanneer overleden) doen met het geld wat ze willen ....
Trouwens na drie jaar vervallen alle schenkingen als zijnde voldaan.
Als niet bloedverwant (aanverwante) kan u geen gegevens krijgen. Bloedverwanten kunnen dat wel indien ze voldoen aan voorwaarden, afhangende van de situatie.
Gegevens van verkoop worden inderdaad bijgehouden bij hypotheekkantoor.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 04 jan 2018 22:11

Aan een preek heb Ik niets.
Preken zijn dikwijls doorspekt met waarheid. Je starttopic suggereert dat je meent dat je schoonbroer (die in opdracht van je schoonouders het huis verkocht) het pand te goedkoop laten gaan heeft (of gelden onder tafel gekregen heeft). Na 25 jaar is dit al lang geschiedenis. Zelfs al werd het te goedkoop verkocht dan nog was dat de keuze van uw schoonouders indertijd. Als je fraude vermoedt zal je (benadeelde echtgenoot) dit wel moeten kunnen bewijzen. Meestal onbegonnen werk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”