Verdeling inboedel

VpM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdeling inboedel

#1 , 03 jan 2018 09:59

Hallo ik heb onlangs een aangetekend schrijven ontvangen van mijn jongste zus om aanwezig te zijn op datum van leegmaken ouderlijk huis . De week er voor had ik haar gevraagd, na klachten buren,dat de tuin er geheel verwilderd bij lag ( ik ben zelf gaan kijken nadien )om daar iets aan te doen en zelfs voorgesteld om te helpen , heb toen antwoord gekregen dat alles in orde komt en dat alles in handen van notaris was en dat ze enkel doet wat die zegt
Ons vader is opgenomen in rusthuis ,moeder reeds overleden (mijn jongste zus heeft volmacht over rekening). We zijn met vier kinderen en hebben weinig contact met elkaar (niet echt ruzie ) Op brief stond uitdrukkelijk ZONDER PARTNER aangeduid met fluo stift .
Wat mag ik verwachten en of moet ik op letten enz...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 03 jan 2018 11:21

Ik vermoed dat de inboedel verdeeld gaat worden (zoals je zelf al aangeeft), mogelijks wordt een inventaris opgemaakt. Misschien worden er afspraken gemaakt over het onderhoud van tuin en huis, ik vermoed dat jullie elk voor 1/8ste eigenaar geworden zijn bij het overlijden van moeder.
De "zonder partner" is volgens mij een praktische regeling (die ik zelf ook gedaan heb) : de ervaring leert dat meestal dat aangetrouwden veel meer eisen hebben dan de broers/zussen, en gemakkelijker ruzie gaan maken bij de verdeling. Terwijl ze wettelijk gezien sowieso geen inspraak hebben, en moreel gezien ook niet. Dus het onderdeel wat jouw schijnbaar het meest verontrust is eigenlijk een logische zet : geen partners, (hopelijk) eenvoudige regelingen.
En waar je op moet letten ? Teken niets waar je niet mee akkoord bent. Laat je enerzijds niet in het zak zetten, probeer anderzijds niet het onderste uit de kan te halen. Een goede band tussen broers en zussen is belangrijker dan een vaas of een kast. Zeker voor jullie vader...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”