Achterhouden van brief na overlijden

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

Achterhouden van brief na overlijden

#1 , 31 dec 2017 00:06

Beste,

Ik zal zo kort en duidelijk mogelijk de situatie proberen uit te leggen, zonder al te diep in detail te gaan. Hopelijk kan iemand ons wat juridisch advies geven.

Terwijl mijn moeder in een comateuze vegetatieve toestand in het ziekenhuis lag, hadden wij (de kinderen) er na enkele maanden voor gekozen om in overleg met het doktersteam te starten met palliatieve thuiszorg. Dit was wat moeder zelf gewild zou hebben, ze heeft ons altijd gezegd dat ze nooit als een plant zou willen leven.
Voordat ze naar huis werd gehaald hadden we besloten om de rechtstreekse familie hier persoonlijk van op de hoogte te stellen tijdens een gesprek bij ons thuis, om de hele situatie duidelijk uit te leggen en alle eventuele vragen te beantwoorden.

Nog voordat wij (de kinderen) iets hebben kunnen zeggen ontstond er ruzie. één van de familieleden (Nicht X) zwaaide plots met een enveloppe die naar eigen zeggen een handgeschreven brief van onze moeder bevatte. Die brief zou onze moeder 2 dagen voordat ze in coma belande aan nicht X in bewaring hebben gegeven. Er werd gezegd dat deze brief na het overlijden aan ons (de kinderen) en/of aan mijn moeder haar (feitelijk samenwonende) partner zou worden overhandigd. Uiteindelijk is nicht X met een kwaaie kop en slaande deuren vertrokken, nadat ze nog had gedreigd om juridische stappen te ondernemen. (Wij (de kinderen) en de rest van de naaste familie wisten niet van het bestaan van zulke brief, en twijfelen er eigenlijk wel aan als deze effectief bestaat)

Nicht X heeft ons enkele dagen later nog 2keer beloofd om de brief te overhandigen, maar ook die afspraken werden niet nagekomen. (Ik heb gespreksopnames gemaakt van een telefoongesprek waarin ze het bestaan van de brief bevestigde en de belofte had gemaakt om deze aan ons te overhandigen.)

Tot op heden, 2 maanden na overlijden, hebben we nog steeds geen brief ontvangen. We hebben reeds een aangetekend schrijven verstuurt met de vraag om ons deze brief te bezorgen. Géén reactie.

Begin deze week, toen ik nicht X in het dorp tegenkwam, heb ik haar aangesproken en gevraagd hoe het nu zit met die zogenaamde brief. Er volgde een serieuze discussie en toen heeft ze geroepen dat we deze brief NOOIT te lezen zullen krijgen.

Vandaag, toen ik nicht X nogmaals in het dorp tegenkwam heb ik haar opnieuw aangesproken. Er volgde weer een discussie, en plots zegt ze dat deze brief niet aan ons gericht was en dat NIEMAND deze ooit te lezen zal krijgen.
(De confrontatie van vandaag heb ik stiekem gefilmd met de gsm, en staat duidelijk op beeld.)


Nu zijn mijn vragen aan jullie;
*Is het strafbaar om een zogenaamde brief, van onze intussen overleden moeder, achter te houden voor ons ?
*Zo ja, wat zijn de (juridische) mogelijkheden om deze brief alsnog te kunnen verkrijgen ? Kunnen we inzage afdwingen ?


Een bemiddelingsprocedure is volgens mij sowieso uitgesloten, aangezien nicht X niet bereid is om hier vrijwillig aan mee te werken en ze intussen meermaals heeft gezegd dat we deze brief nooit zullen te lezen krijgen.

Voor volgende week heb ik een afspraak ingepland bij een advocaat, maar ik ben wat ongeduldig en zou toch ook de mening/raad van mensen op dit forum willen vragen. Misschien dat leden van dit forum andere suggesties of ideeën hebben waar mijn advocaat niet aan denkt.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Saveria



PS: We twijfelen sowieso wel aan het bestaan van deze brief, maar zouden het toch graag zeker willen weten. ALS deze brief zou bestaan en ALS mijn moeder deze brief zelf zou hebben geschreven, dan zouden dit mogelijk de laatst geschreven woorden van haar zijn... En in dat geval zouden we dit toch graag zeker willen weten en de inhoud hiervan willen kennen.... om dit gedoe op de een of andere manier te kunnen afsluiten en verder te gaan met ons leven. De notaris heeft ons ook al gezegd dat ALS deze brief zou bestaan, dit géén rechtsgeldig document/testament zou zijn. We hebben dus zeker geen schrik over de eventuele inhoud, maar zouden uiteraard wel graag willen weten wat de inhoud is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 dec 2017 12:43

Laat dat gewoon rusten. Als die brief al bestaat en een testament zou bevatten (wat onwaarschijnlijk is) zal dat wel boven water komen. Regel de erfenis uitgaande van de wettelijke regeling (geen testament).

Onder t allersterkste voorbehoud: mogelijks is die nicht psychisch ziek en speelt ze zonder het eigenlijk zelf te willen die dubbele rol.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 31 dec 2017 16:15

U kan idd niet veel doen gezien 'beweerd' de omslag en inhoud van uw moeder te hebben gekregen is zij de bezitter en dus de eigenaar.
Mocht er een notaris zijn die de nalatenschap regelt kan deze eventueel de nicht aanschrijven in kader van successierechten en zo ..achterhouden van gegevens nodig voor verdeling kan haar aansprakelijk stellen voor de extra kosten of zo.
Maar zoals #2 @Sirkil heeft geschreven indien ze niet wil afgeven dan zal het niets te betekenen hebben ga daar van uit .. mogelijk is het gewoon om aandacht te trekken. Tenslotte zijn het de kinderen of bij afwezigheid zusters en broers die beslissen ... neven en nichten hebben weinig in de pap te brokken. Of ze moeten testamentair vermeld staan vb reservatair of als er geen andere familieleden meer zijn die voorrang hebben maar dan zal er wel een authentieke akte zijn.

Mocht de nicht vermeld staan in de brief als erfgenaam kan ze best naar de notaris gaan - ik dacht dat erfrecht iets van tot een 65% was.
https://www.notaris.be/erven-schenken/s ... en-nichten
PS gesprek opnemen is wettelijk als u er zelf aan deelneemt. Filmen niet ... maar u hoeft het filmpje niet te verwijderen ook het audiogedeelte telt.
Zolang als alleen een overheid dat te zien krijgt...zal er weinig probleem zijn.

Reclame

saveria
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 06 jan 2018 10:20

Dank voor de reacties!

We gaan nog proberen een bemiddelingsprocedure op te starten. Maar zullen er ons voor de rest bij neerleggen.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 06 jan 2018 11:59

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”(Burgerlijk Wetboek).

De roerende goederen (zoals een brief) die uw nicht bezit gelden als haar eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”