Partner plotseling en onverwacht overleden 2 kinderen

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Partner plotseling en onverwacht overleden 2 kinderen

#1 , 28 dec 2017 19:29

Partner is plotseling en onverwacht overleden, wij waren gehuwd volgens wettelijk stelsel.
Eén zoon is meerderjarig, de dochter is minderjarig.
Huis is afbetaald, geen schulden, auto en spaargeld, mijn partner had ook pensioenparen.
Volgens de notaris krijgt de volwassen zoon 1/6 naakte eigendom van het huis en een deel van het spaargeld hij doet daarmee wat hij wil.
Volgens de notaris krijgt mijn jonge dochter 1/6 naakte eigendom van het huis en een deel van het spaargeld.
Omdat ze minderjarig (13) is zou ik dat moeten beheren op een geblokkeerde rekening tot dat ze 18 is.
Vraag1: Lisselotte is een vrolijk kind en puber en ze leeft er op los, als ze 18 word krijgt ze alles onvoorbereid in een keer in haar handen, hoe haar (wettelijk en moreel) voorbereiden dat ze niet alles erdoor jaagd in enkele weken (ik denk dat ,dat de schrik is van veel ouders )
Vraag2: Volgend jaar gaat Lisselote op kamp, heeft een nieuwe fiets nodig en een tennisstage in de tennisclub mag dat van het beheerde geld gekocht worden of mag ik daar helemaal niet aankomen.

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 dec 2017 19:40

Waar dat 1/6 vandaan komt begrijp ik niet. Dat klopt niet.
Als het huis van beide echtgenoten is valt de helft daarvan in de erfenis.
Elk kind erft daar de helft van in blote eigendom, dus elke 1/4 van het huis.
Uzelf behoudt het levenslange vruchtgebruik van de woning.

Wat er ook wordt geërfd, beide kinderen erven evenveel.
Er is geen verschil tussen wat een minderjarige erft en wat een meerderjarige erft.

Het geld dat wordt geërfd is ook in blote eigendom. U krijgt het vruchtgebruik.
M.a.w. geen enkele van beide kinderen kan beschikken over het geld (tenzij u het hen gewoon geeft en geen gebruik maakt van uw wettelijk vruchtgebruik).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2017 20:02

Dus mijn 2 kinderen hebben elk 1/4 van het huis, dus samen de helft heb ik dat zo goed begrepen?
Worden de gelden, 1/4 dus ook, niet gewoon op de eigen rekening van het volwassen kind gestort?

Reclame

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#4 , 28 dec 2017 20:22

Mevrouw

Eerst mijn deelneming.
Secundo : ik begrijp niet goed waarom u hier op een forum vragen komt stellen als u blijkbaar uw notaris al gesproken heeft. Als wat de man/vrouw u uitlegde niet duidelijk is, zeg dat dan. En laat het nog eens duidelijk uitleggen. Op dit forum kent niemand de specifieke details van uw dossier. We hebben geen zicht op huwelijkscontracten, testamenten, eigen vermogen of gemeenschappelijk vermogen. De uitleg die u hier ontvangt is algemeen juridische info; maar NIET specifiek voor uw dossier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 dec 2017 20:57

Bedankt voor uw deelneming,
Ja ik heb zowel met de bank als met de notaris gesproken, vragen gesteld maar toch niet alles begrepen.
Geen huwelijkscontract, geen testament, alleen maar gemeenschappelijk vermogen, het enige ingewikkeld is een volwassen en een niet-volwassen kind.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 dec 2017 16:53

Ik heb je wat meer info per PB gestuurd.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 29 dec 2017 17:19

Beste, als één van de kinderen minderjarig is , wordt er steeds een boedelbeschrijving opgemaakt, met tussenkomst van de vrederechter. Die zal er voor zorgen dat het kind bekomt waar het recht op heeft. Natuurlijk heeft uw ander kind dezelfde rechten.
Maar vermits u het vruchtgebruik bekomt, hebben zij de blote eigendom van de goederen. Daar kunnen zij weinig mee aanvangen.
In principe wordt dat geld geblokkeerd op hun naam , zolang u zelf leeft. Zonder speciale regeling , oa. overeen te komen met de vrederechter, kan dat geld niet gebruikt worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 dec 2017 18:57

Dankzij het forum hier, een private tip en nog een tweede gesprek en verduidelijking met de bank heb ik het eindelijk goed begrepen.
Na dat de notaris alles heeft uitgerekend komt het geld van de kinderen op een spaarrekening (voor elk kind één)
Dat moet daar blijven opstaan tot ik ook overleden ben.
De opbrengst dus het vruchtgebruik is voor mij (het huishouden in principe) ( 0.,01% basisrente plus 0,45% getrouwheidspremie momenteel)
Willen de kinderen toch vroeger aan het geld komen kan dat eventueel wel maar in overeenkomst en mits meerderjarig (en verstandig!) en met aftrek van het vruchtgebruik, dat is zeer gemakkelijk uit te rekenen volgens een tabel die elk jaar opnieuw in het staatsblad verschijnt.
Moet nu nog alleen uitvissen hoe de succesierechten van de kinderen te betalen (+- 3000€ elk) want mijn dochter is veel te klein om al eigen geld te hebben en mijn zoon werkt nog niet en heeft dus niet genoeg geld daarvoor.
Ik heb nog geen voldoende overzicht om nu al te weten of ik staat zal zijn om hun succesierechten plus de mijne te vereffenen.
Afwachten is de boodschap!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 30 dec 2017 19:44

Voor de successierechten mogen in principe de gelden uit de erfenis gebruikt worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jan 2018 23:47

Bij het openen van de kluis zijn het de omstaanders die de waarde schatten , voor mij en mijn zoon , de notaris, de bankbediende en de man van de registratie zal dat wel lukken maar mijn dochter kent toch geen waarde van de prullaria en andere kleine curiosa die wij daar instaken wegens de vele inbraken de laatste tijd. Moet zij meedoen met die schatting?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 03 jan 2018 13:28

Beste, die schatten de waarde niet. Die geven een volledige beschrijving van de aangetroffen voorwerpen. U dient die voorwerpen, voor zover ze een significante waarde hebben, te vermelden op de aangifte met een waarde die u zelf bepaalt, volgens aanvaarde normen. Voor de voorwerpen van de kinderen hoeft dat niet. Documenten als polissen hebben in sé geen waarde. Dat zal wel mee vallen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”