Schenking

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Re: Schenking

#16 , 28 dec 2017 19:36

In deze situatie is het via bankoverschrijving dus van zichtrekening naar zichtrekening wat eigenlijk nogal makkelijk traceerbaar is dus eigenlijk in principe ook moet worden aangegeven bij het nalatenschap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 28 dec 2017 19:49

In deze situatie is het via bankoverschrijving dus van zichtrekening naar zichtrekening wat eigenlijk nogal makkelijk traceerbaar is dus eigenlijk in principe ook moet worden aangegeven bij het nalatenschap
U moet die overschrijving wel bezitten of nog kunnen opvragen bij de bank NA het overlijden van de schenker.
In dat geval hebt u voldoende bewijs.
Maar dat heb ik toch gezegd in mijn eerste antwoord!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 dec 2017 20:42

in principe is dit onmogelijk na 10jaar op te vragen ook al hebben zij deze vermoedens.

Dus bij een bankgift hoeft men eigenlijk niets op papier te zetten indien men dit niet wil.

Dus is eigenlijk wel het risico waard om op deze manier te doen vermits de andere erfgenamen dit zo goed als niet kunnen bewijzen dat dit effectief heeft plaatsgevonden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 28 dec 2017 20:49

Dus bij een bankgift hoeft men eigenlijk niets op papier te zetten indien men dit niet wil.

Niemand kan dat verplichten. Maar slim is het niet want dan kan het door de fiscus geherkwalificeerd worden als een lening
en dan moeten er erfenisrechten op betaald worden aangezien het dan een vordering van de nalatenschap is en dus in het actief ervan zit.
Als de andere erfgenamen er achter komen ben je de schenking ook volledig kwijt (want het is dan een lening), zelfs als er geen probleem zou zijn geweest met reservataire erfdelen.

ps: Wat is eigenlijk uw bedoeling? Kunt u in het vervolg uw vragen stellen zonder omweg. Zoniet antwoord ik niet meer.
Dit is ook niet het "misbruikforum".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 28 dec 2017 20:55

ps: wat is eigenlijk uw bedoeling? Kunt u in het vervolg uw vragen stellen zonder omweg. Zoniet antwoord ik niet meer.
Bedoeling leek van bij aanvang al duidelijk: als enige van de kinderen een erfenis krijgen, liefst zonder hierop belastingen te betalen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#21 , 28 dec 2017 21:25

ps: wat is eigenlijk uw bedoeling? Kunt u in het vervolg uw vragen stellen zonder omweg. Zoniet antwoord ik niet meer.
Bedoeling leek van bij aanvang al duidelijk: als enige van de kinderen een erfenis krijgen, liefst zonder hierop belastingen te betalen
Neen helemaal niet wij willen juist weten waar we rekening mee moeten houden zowel ik als mijn ouders.
Ik kan niet beslissen wat mijn ouders aan wie willen geven vermits de band met de andere 2 kinderen slecht is
.
Maar wil natuurlijk ook niet nu een som krijgen om daarna een hoop terug te betalen aan de andere erfgenamen.

Vandaar dat het dus misschien beter is het op te stellen via een papier.

En dit zowel aan te brengen in het nalatenschap om gezever te voorkomen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 dec 2017 21:39

De wettige regeling is dat je melding maakt bij openvallen nalatenschap, waardoor het als gift binnen erfdeel beschouwd wordt (en 2/3 naar je broer/zus gaan - ieder 1/3 uiteindelijk).

Willen je ouders het officieel anders, dan moeten ze een schenking buiten erfdeel doen. Bij openvallen nalatenschap zal dan bepaald worden wat het resterend vermogen is; vanaf 01/09/2018 is 1/2 reservatair: maw:
4/6 kan bij jou blijven
1/6 naar broer/zus 1
1/6 naar broer/zus 2
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 dec 2017 21:50

De wettige regeling is dat je melding maakt bij openvallen nalatenschap, waardoor het als gift binnen erfdeel beschouwd wordt (en 2/3 naar je broer/zus gaan - ieder 1/3 uiteindelijk).

Willen je ouders het officieel anders, dan moeten ze een schenking buiten erfdeel doen. Bij openvallen nalatenschap zal dan bepaald worden wat het resterend vermogen is; vanaf 01/09/2018 is 1/2 reservatair: maw:
4/6 kan bij jou blijven
1/6 naar broer/zus 1
1/6 naar broer/zus 2
Dus in principe is het voordelig te wachten met het vastleggen na 01/09/2018 en dit dan buiten erfdeel te doen,
En als mijn ouders dan beslissen om de rest van het geld zelf op te leven dus er staat niks meer op deze zichtrekening.
Dan kunnen de andere 2 erfgenamen enkel 1/6 elk van mijn deel opeisen als ik het goed begrijp dus.

Alvast bedankt voor alle info

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#24 , 28 dec 2017 21:56

De wettige regeling is dat je melding maakt bij openvallen nalatenschap, waardoor het als gift binnen erfdeel beschouwd wordt (en 2/3 naar je broer/zus gaan - ieder 1/3 uiteindelijk).

Willen je ouders het officieel anders, dan moeten ze een schenking buiten erfdeel doen. Bij openvallen nalatenschap zal dan bepaald worden wat het resterend vermogen is; vanaf 01/09/2018 is 1/2 reservatair: maw:
4/6 kan bij jou blijven
1/6 naar broer/zus 1
1/6 naar broer/zus 2
Dus in principe is het voordelig te wachten met het vastleggen na 01/09/2018 en dit dan buiten erfdeel te doen,
En als mijn ouders dan beslissen om de rest van het geld zelf op te leven dus er staat niks meer op deze zichtrekening.
Dan kunnen de andere 2 erfgenamen enkel 1/6 elk van mijn deel opeisen als ik het goed begrijp dus.

Alvast bedankt voor alle info
Voor 01/09 kan ook al. Maar dan is de verdeling nog ifv aantal kinderen. Regelgeving wijzigt op 01/09/2018 (maar is niet nieuw wat dit betreft).
Bij 3 kinderen is - dacht ik - momenteel 3/4 reservatair (= gereserveerd voor de kinderen; 1/4 vrij te beschikken). Vanaf 01/09/2018 is 50 % reservatair (onafhankelijk van het aantal descendenten).
Maar schenking kan zelfs voor 100 % naar jou gaan. Inkorting gebeurt maar in de mate dat de reservataire erfgenamen een vordering tot inkorting stellen. Als het overlijden van beide ouders na 31/08/2018 plaatsvindt, dan is de nieuwe verdeling (50 % reservatair) sowieso van toepassing.
En vragen de broers/zussen geen inkorting, dan blijft alles bij jou (maar dat is eerder de uitzondering dan de regel :-) ).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 dec 2017 22:26

Dat is vrij duidelijk. stel mijn ouders geven mij bvb 10.000€ buiten erfdeel en er blijft niets over kan broer en zus dus 1/6 elk vorderen wat wil zeggen 1.666€ elk.

Mag men zo buiten erfdeel ook zelf met de ouders opstellen of is dit verplicht via de notaris te laten opmaken?

Enig idee wat dit kost?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 dec 2017 23:09

Moet niet notarieel, kan als handgift.
Moet wel duidelijk zijn dat de gift ook aanvaard wordt (maakt de gift onherroepelijk) en dat er de intentie was om te geven onder kosteloze titel.
In functie van het bewijs gebeurt dat best via een geschrift (ondertekend door beide partijen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#27 , 29 dec 2017 11:56

Als men de schenking al ontvangen heeft zoals bij mij het geval is val je dan automatisch onder de oude regel van voor 01/09/2018 ook al staat er nog niets op papier?

Fijn eindejaar gewenst aan iedereen!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#28 , 29 dec 2017 12:21

Datum van openvallen nalatenschap (= overlijden) is bepalend voor de regeling m.b.t. nalatenschap (en eventuele inkorting), niet datum van de schenking.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 29 dec 2017 12:30

Wie reeds schenkingen heeft gedaan of een testament heeft opgesteld, heeft één jaar vanaf de publicatie in het Belgisch Staatsblad om te bepalen of hij onder de oude regels wil blijven vallen (“opt-out”). Ingeval men niets doet zijn dus de nieuwe regels automatisch van toepassing.

Om 100 percent zeker te zijn moet men de publicatie in het Staatsblad afwachten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sven89
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#30 , 29 dec 2017 13:36

word wel heel ingewikkeld ivm wat nu het voordeligste is..
Vermits dat in de nieuwe regels dus ook een indexering komt op de al reeds geschenkte roerende goederen dus ook voor het principe buiten erfdeel dus ook indexering op het geld?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”