Bewoningsrecht

Guy7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bewoningsrecht

#1 , 26 dec 2017 19:30

Het bewoningsrecht van een woning is door de vader toegekend aan één dochter. De vader komt te overlijden. De andere dochter vraagt de inkorting. Klopt het dat het bewoningsrecht bij inkorting komt te vervallen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 dec 2017 19:42

Ja dat kan.
Maar men kan er een mouw aan passen door een ontradende c­lausule te voorzien in het testament. Deze clausule houdt in dat wanneer andere erfgenamen/afstammelingen een vordering tot inkorting zouden (durven) instellen waardoor het recht van bewoning volledig vervalt, de betrokken persoon in de plaats een zo groot mogelijk deel in volle eigendom krijgt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Guy7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2017 10:46

Bedankt voor uw snelle reactie. Kan je me een verwijziging bezorgen naar een of ander artikel of wettekst van het verval van bewoningsrecht bij inkorting.

Reclame

angestellte
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2017 11:42

artikel 617 lid 4 B.W. in combinatie met overschrijding reservatair erfdeel

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2017 16:05

artikel 617 lid 4 B.W. in combinatie met overschrijding reservatair erfdeel
Lijkt me toch over iets anders te gaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 dec 2017 16:14

"Indien u geen al te groot vermogen heeft, zou het recht van bewoning de reserve van uw kinderen kunnen aan­tasten. Stellen uw kinderen een vordering tot inkorting in omdat de reserve overschreden is, dan vervalt het recht van bewoning volledig. Het kan immers nooit voor een deel toegekend worden. Het feit dat uw kinderen vooraf hun toestemming geven om het recht van bewoning toe te kennen, maakt geen verschil. Zo’n toestemming is immers ongeldig. "

bron: https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 16/related

Het is in feite gewone boerenlogica. Dat gaat niet letterlijk in een wettekst staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”