Schenking?

Gast
Topic Starter

Schenking?

#1 , 15 mar 2006 15:55

Geachte,

Graag had ik U advies inzake een schenking.
Wij zijn thuis met 5 kinderen waarvan er ??n jammerlijk aan haar einde is gekomen.
In de loop van de jaren is de relatie tussen de ouders en de kinderen, op ??n na, erg verzuurd.
Mijn ouders hebben zich enkele jaren geleden laten ontvallen dat ze het onroerend goed aan het jongste kind zullen schenken. Wij vermoeden dat dit ondertussen ook gebeurd is.
Is er een manier om daar zekerheid in te krijgen zonder ??n van de betrokkenen te raadplegen en bestaan er eventueel achterpoortjes waardoor die schenking teniet gedaan kan worden?


Met vriendelijke groeten,

S. Minten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2006 16:38

Ik denk dat u op het kantoor van de registratierechten kan informeren wie de eigenaar is.

Als partijen nog gezond van geest zijn zie ik niet in hoe u de schenking kan doen vernietigen. Bij de verdeling van de erfenis zal moeten nagegaan worden of dit kind door de schenking niet teveel gekregen heeft en moet dit "inbreng" doen, hetgeen het teveel gekregen heeft teruggeven.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#3 , 15 mar 2006 17:34

Moet dit kind het teveel ook terug geven als de schenking langer dan 3 jaar geleden is?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 mar 2006 20:18

Zie B.W. art. 922 : schenkingen onder levenden tellen steeds mee om de juiste verdeelsleutel te bepalen , en wel in de toestand op ogenblik van schenking aan waarde op moment van overlijden van de schenker. Er staat geen tijdslimiet.
Zo kan het dus gebeuren dat een huis, geschonken in 1990 en beschreven voor 4 miljoen (=100.000 Euro) nu meetelt voor vb. 150.000 Euro. Iemand die zich benadeeld voelt kan terugbetaling vragen, bij het openvallen van de erfenis.
Controleer bij kantoor van Registratie of kadaster.

Gast
Topic Starter

#5 , 16 mar 2006 08:50

als ik mij goed herinner, zal ook moeten worden nagegaan of de schenking 'buiten part en deel' is gebeurd of niet.

ik bedoel: was de schenking bedoeld als voorschot op erfdeel of niet?
zo ja, dan wordt het afgehouden van het deel dat toekomt aan de begunstigde/ergenaam (ik dacht dat dit 'inbreng' was)
zo niet, dan moet worden gekeken of de waarde van de schenking groter is dan het beschikbaar deel (met andere woorden: of de schenking al dan niet de reserve van de andere erfgenamen aantast). Is de waarde van de schenking groter dan het beschikbaar deel, dan zal een deel moeten worden ingekort (is denk ik de juiste term)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”