Verhuren.

Kinita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuren.

#1 , 23 dec 2017 09:15

Beste,

Mijn vriend heeft 7 jaar geleden via erfenis 2 panden geërfd. (Oma overleden)
In deze panden zitten appartementen, 5 in totaal.
Zijn vader heeft hem altijd wijsgemaakt dat hij het vruchtgebruik had en dat mijn vriend geen kosten van de panden zou hebben. De laatste maand zijn we te weten gekomen dat er vanal niet klopten. Zo kwamen we te weten dat hij de volledige eigendom geërfd had en niet met Vruchtgebruik voor zijn vader!
Zijn vader heeft al die tijd de panden verhuurd zelf het geld van deze verhuur in zijn zakken gestoken.
Maar mijn vriend heeft 7 jaar lang de KI betaald zonder het te beseffen 3800 euro elk jaar. Zijn vader had telkens stiekem bij de boekhouder inkomsten binnengebracht, mijn vriend vertrouwde de boekhouding. En heeft elk jaar braaf alles betaald, zonder te beseffen dat er een groot gedeelte van KI werd betaald.
Welke stappen kan mijn vriend tegen zijn vader zetten?

Hopend op een positief advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 23 dec 2017 18:42

Kijk de laatste fiscale afrekening van uw vriend na. Als het KI van die 5 panden onder rubriek 1106 vermeld staat dan betaalt uw vriend ook persoonsbelasting op die 5 panden en is hij volle eigenaar. In dat geval komen de aanslagbiljetten voor de onroerende voorheffing ook op zijn adres toe.

Uw oma kon hoogstens het niet reservateir gedeelte per Testament aan uw vriend vererven. Als uw vader enig kind was kon hoogstens 50% door hem geerfd worden. Waren er dan minstens 10huizen (of veel geld?)

Is uw vriend ooit bij de notaris moeten langsgaan voor die 5 huizen? Zoniet heeft hij niets ge erfd en foefelt de vader de rekeningen in de boekhouding van je (zelfstandige) vriend. Je kan (desnoods via advocaat) de gelden terugvorderen.

Je zal dus eerst moeten uitzoeken hoe de vork echt in de steel zit want er zijn veel mogelijkheden en pistes; al zeker als hij erfde als minderjarige.

Als je vader het vruchtgebruik erfde en jij de blote eigendom dan int je vader de huurinkomsten en betaalt de meeste kosten (incluis onroerende voorheffing en belasting). Begin dan al maar met de gefoefelde KI rekeningen terug te vorderen.

Er zijn veel combinaties mogelijk zodat

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 23 dec 2017 19:01

Zo kwamen we te weten dat hij de volledige eigendom geërfd had en niet met Vruchtgebruik voor zijn vader!

Leg eens uit hoe jullie dat te weten zijn gekomen.
Dat kan al veel licht in deze zaak laten schijnen.

Maar mijn vriend heeft 7 jaar lang de KI betaald zonder het te beseffen 3800 euro elk jaar. Zijn vader had telkens stiekem bij de boekhouder inkomsten binnengebracht, mijn vriend vertrouwde de boekhouding.

Over welke boekhouding gaat het? Wat is de rol van de vader daarin?
Wat bedoel je met inkomsten binnenbrengen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Kinita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2017 08:46

Beste,

De vader had ook toegang tot de brievenbus en onze bureau ....
Mijn vriend is zelfstandige en vertrouwde hem.
De vader bracht ook vaak de inkomsten en uitkomsten van het zelfstandig bedrijf bij de boekhouder binnen.

De oma had nog andere huizen, veel spaargeld de vader was enige zoon.
Mijn vriend is 7 jaar geleden bij de notaris langs geweest samen met zijn vader om alles te tekenen, daar was hem wijsgemaakt dat zijn vader vruchtgebruik had. Op dat moment heeft mijn vriend gewoon getekend en niet verder gelezen hij was in die periode bezig met zijn oma.


Een maand gelede zijn we via zijn paspoort gegeven's te weten gekomen 2 panden vollige eigendommen waren.
En we zijn op zoek gegaan naar de papieren van de notaris hier staat volledige eigendom.
Zijn door de boekhouding beginnen ze lezen.... van de laatste jaren.

Mijn vriend is van beroep zelfstandige in de bouw, dus had hij groot vertrouwen in zijn boekhouder.
En betaalde elk jaar gewoon alles, zonder te lezen wat het allemaal inhield, wat niet slim was .
Na gesprek met de boekhouder. Kwamen we te weten dat de vader de inkomsten van de verhuurde panden bij de boekhouding stak.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 dec 2017 12:26

Even de puntjes op de "i" zeten want dit rammelt aan alle kanten.

1. Uw vriend is dus zelfstandige en heeft een boekhouder.
De vader van uw vriend "stak" de "inkomsten" van de verhuurde panden bij de boekhouding.
Ging hij die inkomsten dan handje contantje innen bij de huurders? Of hoe kwam hij dan wel aan die
inkomsten? Indien op zijn eigen rekening dan kon hij ze niet in de boekhouding "steken".
Ik vermoed dat u bedoelt dat de huurinkomsten via de boekhouding van de zelfstandige activiteit
(éénmanszaak of vennootschap?) liepen?
In dat geval zie ik niet in hoe de vader van uw vriend zich die inkomsten kon toeeigenen.
2. U zegt dat uw vriend de onroerende voorheffing (en vermoedelijk ook de inkomstenbelasting) betaalde, maar
toch niet wist dat hij de volle eigenaar is. Nochtans staat op het aanslagbiljet van de onroerende voorheffing duidelijk vermeld
op welke wijze men eigenaar is. Aangezien hij die altijd betaalde moet hij dat dan toch geweten hebben.

Hoe dan ook zitten er veel te veel gaten in uw uitleg om hier iets zinnigs te kunnen over vertellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kinita
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 dec 2017 10:56

Ik weet dat verhaal zeer ingewikkeld in mekaar zit, maar de zoon heeft altijd netjes alles betaald zonder te beseffen wat. Hij beseft nu ook dat hij zich heeft laten doen. En dat er geprofiteerd is van hem.
Probleem is dat men met de vader niet kan praten hij manipuleert iedereen in het rondom dat hij de goede is.
En als er een gesprek tussen vader en zoon is, moet er enkel naar zijn wil worden geluisterd of hij word kwaad.


Hoe de vader de inkomsten van de verhuurde panden ontvangt weten we niet.
We weten niet wie in de verhuurde panden zitten, we hebben geen sleutels,...enkel papier van de notaris dat zegt dat de panden van mijn vriend zijn.
We weten niet hoe de verhuurcontracten zijn opgemaakt, we weten niks en zullen dit ook nooit via hem te weten komen!

De panden zijn wel verzekerd op de naam van de vader, we zijn bij de verzekering langsgeweest hiervoor.
De vader betaald de verzekering hij heeft een pakket samen gesteld voor al de panden samen.
Dus ook de eigendommen die nog op zijn naam staan zitten in deze verzekering. De vader heeft ook nog andere panden.

Daarom nu de vraag kunnen we naar volgend jaar toe hier iets aan veranderen ? Dit jaar betaald mijn vriend weer de KI kosten. Omdat hij niet weet hoe hij zijn vader kan aanvechten,... en uiteindelijk die kosten staan toch op zijn naam.

Ik weet dat het ingewikkeld klinkt maar is er een mogelijkheid dezel situatie aan te vechten???
Hopend op een positief antwoord.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 dec 2017 12:11

Best een advokaat raadplegen die goed op de hoogte is in deze materie.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 25 dec 2017 12:22

Het is normaal dat de vruchtgebruiker de verzekering betaalt.
Wat bedoeld u met "papieren van de notaris" waaruit de volle eigendom blijkt?
U blijkt dus één of ander papier te hebben, wat staat daar op als hoofding of titel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”