successierechten betalen

Kim De Bouvre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

successierechten betalen

#1 , 22 dec 2017 18:26

Mijn vader is onlangs overleden, k woon in een huis dat eigendom is van ouders. Ik erf dat huis waar k nu woon, mijn ma blijft in het huis wonen waar ze samen met mijn pa gewoond hebben.
Ik moet rond de 20000€ successierechten betalen wat k niet heb, ksta op invaliditeit en kom net rond. K kan niet lenen of alvast niet zoveel.. Mijn ma wil mijn huis verkopen en wíl dát k intrek bij haar , financieel is dat beter, maar terug thuis wonen? Kan k successierechten uitstellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
saveria
Berichten: 24

#2 , 31 dec 2017 00:35

Beste,

Hier wat extra informatie, waar je hopelijk iets aan hebt.

Bij een overlijden moeten de erfgenamen een 'aangifte van nalatenschap' indienen bij de Vlaamse Belastingdienst. In die aangifte staat vermeld welke bezittingen de overledene nalaat en wie ze erft. De 'aangifte van nalatenschap' moet uiterlijk vier maanden na het overlijden worden ingediend.

"Als je vóór het verstrijken van die vier maanden uitstel aanvraagt, krijg je automatisch 2 maanden uitstel. Wil je meer uitstel, dan moet je daarvoor een goede reden hebben. Ook al heb je uitstel gekregen, toch zal je altijd een belastingverhoging moeten betalen als de aangifte niet binnen de vier maanden na het overlijden is gebeurd", legt financieel expert Paul D'Hoore uit. "Bij een laattijdige aangifte met toelating is de belastingverhoging kleiner dan bij een laattijdige aangifte zonder toelating. Als je aangifte van nalatenschap is ingediend, moet je wachten op het aanslagbiljet. Na ontvangst van het aanslagbiljet, moet je binnen twee maanden de verschuldigde erfbelasting betalen."
(BRON: https://nieuws.vtm.be/binnenland/189694 ... er-betalen )

Je kunt onderhandelen met de fiscale ambtenaar die de aangifte van nalatenschap heeft ontvangen en hem vragen of je de betaling mag spreiden. Het is niet zeker of je succes hebt: hij heeft het recht je verzoek af te wijzen. Zolang je niet alle successierechten hebt betaald, zullen op het resterende bedrag in elk geval nalatigheidsintresten van 7 procent per jaar worden aangerekend.
(BRON: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 41867.html )

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”