Huwelijkscontract 'langst leeft al' met kinderen

jac1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huwelijkscontract 'langst leeft al' met kinderen

#1 , 21 dec 2017 12:39

Hallo,

Igv van een huwelijkscontract 'langst leeft al'. Moeten de kinderen dan ingelicht worden over de verdeling door de notaris?
Maw. het kan zijn dat je als kind nooit uitgenodigd wordt en er nooit iets van afweet?
Als de kinderen zelf naar notaris gaan voor uitleg, kan een uitleg dan geweigerd worden op vraag van de langst levende echtgenoot ? Alhoewel de kinderen ook wettelijke erfgenamen zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 dec 2017 12:41

Hoe moeten de kinderen worden uitgenodigd als ze geboren zijn na het afsluiten van het huwelijk?
Antwoord is NEEN op alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 dec 2017 10:43

Bij die clausule zijn de kinderen geen erfgenaam. Hun erfenis wordt 'uitgesteld.'
Verder blijf ik van mening dat zo'n clausule af te raden is als er kinderen zijn. Oa. wegens te duur. Eventueel een keuzebeding in het huwelijkscontract, waarbij de 'ideale' verdeling kan bepaald worden op het moment zelf. De wensen en behoeftes van de langstlevende zijn verschillend op zijn 65 of zijn 85 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”