Erfenis aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving

Maggie
Topic Starter
Berichten: 25

Erfenis aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving

#1 , 21 dec 2017 11:17

Beste

Ik heb 9 jaar geleden de erfenis van mijn vader aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving via de rechtbank.
Van de notaris kreeg ik enkel mondeling een verklaring dat er zich geen schuldeisers hebben aangemeld binnen de vooropgestelde tijd.

Nu moet de bankrekening van mijn vader nog worden vrijgegeven. Ik ben zelf voorstander van de officiële gang van zaken waarbij zij vruchtgebruik krijgt, maar de notaris stelt voor om het bedrag te delen met mijn stiefmoeder (getrouwd volgens stelsel 'scheiding van goederen'). Ik durf echter niet op deze manier te handelen omwille van mijn verklaring aan de rechtbank en daarnaast heeft zij geld opgenomen na het overlijden + mijn vader zijn loon ontvangen. Al deze zaken zijn dus niet opgenomen in de aangifte (waarschijnlijk samen zo'n € 3000).

In het ander geval zou ik een erfrechtverklaring moeten laten opmaken ad € 300.

Als ik instem om het geld te verdelen, kan dit gevolgen hebben in de toekomst? Kunnen schuldeisers later nog bij mij aankloppen?
Alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 dec 2017 10:39

Na negen jaar denk ik dat je gerust mag zijn. En een verdeling met je stiermoeder is ook aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Maggie
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 22 dec 2017 11:09

Beste Wanton

Bedankt voor je reactie.

Het gaat er om dat ik schrik heb dat er op een dag toch nog schuldeisers aankloppen en de centen er niet meer zullen zijn en ik ze uit eigen zak zal moeten ophoesten. Vandaar dat ik me eigenlijk afvroeg of ze alsnog mogen aankloppen?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”