erfrecht

liesjechilli
Topic Starter
Berichten: 7

erfrecht

#1 , 15 dec 2017 23:15

Ik heb reeds info genomen bij 2 notarissen maar het gaat allemaal zo vlug en ze vertellen elk niet helemaal hetzelfde. Als je de termen niet onmiddellijk begrijpt kijken ze dan zo raar. Ik heb wat op het forum gezocht maar ook hier geen sluitend antw op gevonden. Ik denk dat ik het ongeveer begrijp maar daarom toch nog eens de vragen.

Ik heb reeds een tijdje een vriend. We hebben samen een kind maar woonden eigenlijk niet samen owv bepaalde omstandigheden. Hij heeft een eigen huis en we zouden nu toch willen gaan samen wonen. Ik wil geen mede eigenaar worden van het huis maar zou mezelf toch willen verzekeren dat ik altijd in het huis kan blijven wonen en indien hij zou overlijden wel eigenaar kan worden van het huis en niet onze dochter of zijn familie. Mocht het slecht aflopen tussen ons behoudt hij zijn huis en ik mijn spaargeld (die ik nu dus niet aan huur of lening moet uitgeven) Indien ik eerst zou overlijden moet het spaargeld wel naar hem. Idem met zijn en mijn oldtimers.

Welke formule zou het beste zijn. Het erfrecht met zijn achterpoortjes is mij nog altijd niet duidelijk!
- Feitelijk samenwonen met testament
- Wettelijk samenwonen (met testament)
- Huwelijk met contract

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 dec 2017 11:00

Er is een kind : die zal erven, zowel van u als van de vader. Testament verhelpt dat niet. Dat is de voornaamste vaststelling. Al de rest is ondergeschikt.

Wettelijk samenwonen : bescherming voor uzelf . Dan heb je automatisch het vruchtgebruik van de woning, waardoor je zelf levenslang kan blijven wonen. Kind erft de woning als dusdanig. Wettelijk samenwonen is een stelsel als scheiding van goederen. Ieder heeft en houdt zijn vermogen.
Best advies : trouwen. Het huis in de gemeenschap brengen, waardoor jij mede eigenaar wordt. Dan huwelijkscontract : keuzebeding. Hier kan jij, afhankelijk van oa. leeftijd, later beslissen dat u alleen eigenaar van het huis wordt. (hoewel dit een dure zaak wordt) Dit beding omvat vb. langst leeft, al - clausule.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”