erfenis bij stelsel scheiding van goederen

Johannes666
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

erfenis bij stelsel scheiding van goederen

#1 , 14 dec 2017 08:49

Wij zijn getrouwd onder het stelsel scheiding van goederen.
Kinderen hebben we niet.
Het huis staat op mijn naam.

Ik zou willen dat mijn volledige nalatenschap naar mijn vrouw gaat (huis en geld etc).
We hebben wel voor ons huwelijk reeds een testament opgemaakt waarop we onze volledige nalatenschap aan onze partner laten.

Is dit voldoende?

Hoeveel succesierechten zal mijn vrouw moeten betalen op de erfenis?


Alvast bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 14 dec 2017 10:47

Hoeveel succesierechten zal mijn vrouw moeten betalen op de erfenis?
Vraag aan u notaris wat u best zou doen.
Hier even lezen: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... ierechten/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 dec 2017 17:21

Beste,
vermits jullie geen kinderen hebben kan jij je volledige nalatenschap aan je vrouw laten. Dat testament zou moeten volstaan.
Op het huis zijn geen successierechten te betalen. Voor de roerende goederen (geld, inboedel, auto,....) is het normale tarief van toepassing :
schijf 1 à 50.000 € = 3 %
50 tot 250.000 € : 9 %
daarboven : 27 %
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Johannes666
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2017 07:25

Dank voor uw reactie!

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 18 dec 2017 07:59

@ Wanton,

Is het niet zo dat enkel op het vruchtgebruik van de gezinswoning geen successie te betalen is doch op de waarde van de blote eigendom wel ?

Je kan ook je huis in de gemeenschap brengen. Kost je een akte bij de notaris (? 500€). Dan betaalt de overlevende slechts op de helft van de blote eigendom successie. Huwelijkscontract wijzigen naar algehele gemeenschap is ook een optie tenzij er redenen zijn om scheiding van goederen aan te houden (eigen zaak, ...)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 18 dec 2017 12:26

Als de echtgeno(o)t(e) de gezinswoning in volle eigendom erft zijn er geen erfrechten op de waarde van de volle eigendom.
Als er kinderen zijn die de blote eigendom van de gezinswoning erven dan is enkel het vruchtgebruik dat aan de LLE toekomt vrijgesteld.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 18 dec 2017 17:37

De langstlevende partner betaalt geen erfbelasting op hetgeen die erft van de gezinswoning. Dikwijls, en zeker bij een gezamenlijk huis in een gemeenschap van goederen, is dat enkel het vruchtgebruik van de helft van de woning.
Bij de clausule 'langst leeft, al heeft' is dat de volle eigendom van de helft. Bij scheiding van goederen telt die clausule niet , en moet met testament gewerkt worden. In sommige gevallen , bij koppels zonder kinderen, kan het daar gaan tot een volledige woning in volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”