Erfenis en vruchtgebruik

Mel.d
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis en vruchtgebruik

#1 , 08 dec 2017 22:08

Beste,

Mijn vader is onlangs overleden en wij zijn met 4 kinderen.
Mijn oudste broer krijgt de meerderheid van de erfenis 7/16 en de andere 3 krijgen elk 3/16.
mijn oudste broer is ook vruchtgebruiker van het huis. We weten dus dat wij hem niet kunnen buiten zetten of kunnen eisen dat het huis verkocht wordt.
Mijn vraag is nu,mocht mijn broer echt willen dwarsliggen en wij ons deel van de erfenis opeisen kan hij dan zeggen van ik betaal jullie nu niks van jullie deel en blijf hier heel mij leven gratis wonen tot ik sterf en dan pas kunnen jullie elk jullie deel opeisen en het huis verkopen?
Of moet hij ons nu toch uitkeren in en bepaalde tijdspanne?
De eerste stelling werd bevestigd door de notaris maar toch had ik hier nog een tweede opinie gehoord en een eventuele bevestiging.

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 dec 2017 14:47

De waarde van het vruchtgebruik zit dus in die 7/16e ?

Enkel bij vruchtgebruik door ouders kunnen de kinderen niet uit onverdeeldheid stappen. Als de broer jullie blote eigendom niet wil uitkopen (als jullie dat willen) kan je via de rechter de gedwongen verkoop vorderen om uit onverdeeldheid te stappen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”